Vi arbetar tillsammans med elefantattraktioner för att göra turismen i Thailand mer elefantvänlig

19 december 2017

Vi har utvecklat en ny affärsmodell för att hjälpa thailändska turistattraktioner med elefanter att bli djurvänligare, genom att förbättra anläggningarna och stoppa underhållning som är onaturlig för elefanter

Vi har fört samman några av världens ledande reseföretag och ägare till elefantattraktioner i Thailand. De ska diskutera hur lokala företag kan möta efterfrågan på djurvänliga attraktioner när turister inte längre vill delta i elefantridning och elefantshower.

Vid en konferens i Bangkok talade vi om efterfrågan på djurvänliga attraktioner – och med stöd av närmare 190 globala researrangörer att turister allt mer vill besöka etiska elefantattraktioner. Detta initiativ stöds av Deborah Meaden, som är en framgångsrik och aktad entreprenör och affärskvinna, även känd från Storbritanniens version av Draknästet.

Turister från hela världen besöker Thailand för att se elefanter. Men allt fler av dem inser att elefantridning och shower medför livslångt lidande för djuren.

Det innebär också mycket våld att träna dessa vilda djur, som i unga år skiljs från sin mamma. Våra senaste undersökningar visar att många turister vill se elefanter i det fria, där de hör hemma, inte som en del av skadliga attraktioner.

Affärsidén bakom att hjälpa elefanter

En avgörande del för att uppmuntra säkrare attraktioner är att elefantanläggningarna förstår att det gagnar affärerna att behandla elefanterna bättre och se till deras behov.

Vi vill att de thailändska anläggningarna erbjuder turister möjligheten att få se elefanterna vara just elefanter, utan att tvingas till tricks och ridning. Att låta elefanter uttrycka naturligt beteende i sin naturliga miljö räddar dessa intelligenta djur från enormt lidande.

Vi har gått samman med stora researrangörer runt om i världen. Många av dem har förklarat att deras kunder inte längre vill köpa biljetter till attraktioner som är skadliga för elefanter.

Tillsammans med företag som TUI Care Foundation, Intrepid och The Travel Corporation har vi skapat en ny affärsmodell för thailändska elefantattraktioner.

Affärsmodellen behöver vara tillräckligt flexibel för att fungera i ett brett spektrum av anläggningar med elefantattraktioner. Därför har vi utvecklat ett digitalt affärsplaneringsverktyg som kan anpassas för varje attraktions särskilda inriktning.

Företagen ansöker direkt på nätet för att få hjälp med att möta den växande efterfrågan på bättre elefantattraktioner. Efter att ha fört in några enkla data kan ägaren göra en femårig budgetplan som visar hur mycket som måste investeras, vad det kostar att driva och när det blir lönsamt.

Affärsmodellen har stöd av den internationellt kända entreprenören Deborah Meaden.

Stoppar djurplågeri tillsammans

Thailands snabbt växande turistindustri involverar runt 2 198 elefanter och många av dem hålls och utnyttjas på sätt som orsakar stort lidande. Under de senaste fem åren har vi drivit kampanjer för att skydda dem och nått stora framsteg.

Förra året, efter att 558 000 av er skrev på vår namninsamling, slutade världens största resesajt TripAdvisor att sälja biljetter till grymma turistanläggningar.

Under 2014 visade vår globala enkätundersökning att 53% av de tillfrågade tyckte att elefantridning var oacceptabelt. Under 2017 hade antalet ökat med 9%. Detta visar en attitydförändring gällande elefantturism där fler och fler vill se elefanterna i deras naturliga miljö - inte tvingade till kontakt med människor.

Elefanter som tvingas till ridning och shower har utsatts för brutal träning och misshandel sedan de var små. Ofta utsätts de för svår smärta. Detta kan innebära svält, slag och att stänga in djuren för att kunna dominera dem. Denna behandling påverkar elefanternas välfärd och kan även leda till posttraumatisk stress. Därför är det viktigt att etablera säkra metoder, som gör att elefanters komplexa behov kan tillgodoses.

Med allt fler turister som efterfrågar elefantvänliga attraktioner är vi säkra på att detta är något som ägarna till anläggningarna vill vara med på. Vi fortsätter att arbeta nära turistbranschen för att förbättra elefanternas liv.

Se listan på svenska researrangörer som har blivit elefantvänliga

Vår rapport Taken for a ride avslöjar att de flesta av de nära 3 000 elefanter som utnyttjas i turistindustrin i Asien lever i yttersta misär - läs hela rapporten här.

Vi vill att de thailändska anläggningarna erbjuder turister möjligheten att få se elefanterna vara just elefanter, utan att tvingas till tricks och ridning.