pig, UK

USA:s största livsmedelskedja förbättrar för grisar

Nyheter

Kroger, USA:s största matvarukedja, har åtagit sig att fasa ut burar för suggor senast 2025

Som den största livsmedelskedjan i USA, med över 2 000 affärer i 35 stater, kommer Kroger att förbättra livet för tusentals grisar med sin branschledande utfästelse.

Efter en namninsamling i USA, underskriven av över 72 000 supportrar, med en uppmaning om att förbättra för grisarna, har Kroger meddelat ett tydligt mål om att 100% av deras färska fläskkött ska komma från uppfödare som tar bort burarna senast 2025.

Vi applåderar detta beslut och tror att det är ett avgörande steg för att förändra en industri som har underlättat industriell uppfödning alldeles för länge. Ledande matvarukedjor som Kroger har makten att stoppa detta onödiga lidande. Åtaganden som detta är ett viktigt första steg i att förbättra livet för grisar i industriell uppfödning. 

Tre av fyra suggor i världen tillbringar merparten av sina liv i stålburar ungefär lika stora som kylskåp, utan att kunna vända på sig eller röra sig fritt. De lider under hela sitt liv.

Förebild för branschen

Alesia Soltanpanah, som är chef på vårt amerikanska kontor, säger: “Vi är glada att Kroger har lyssnat på allmänheten och fattat beslutet att förbättra livet för grisar.”

Kroger var en av de första livsmedelskedjorna att gå över till burfria ägg och har länge varit ledande på djurskyddspolicyer.

“Suggor i bur lider fruktansvärt, och ett mer skonsamt sätt att föda upp grisar är möjligt, vilket Kroger nu förbundit sig till,” säger Soltanpanah. “Vi uppmanar alla stora livsmedelskedjor att följa Krogers exempel och fasa ut burar.”

pigs_uk_800x533_1015008_0

En sugga i grupphållning med berikning

Företagen bör ta ansvar

Skonsammare uppfödning av lantbruksdjur är bra för djuren och hälsosammare för människor. Bättre djurvälfärd minskar stress, skador och sjukdomar och minskar överutnyttjandet av antibiotika. Djur får mer antibiotika än människor i USA.

Vi uppmanar alla globala stormarknader och stora grisuppfödare att följa Krogers exempel genom att implementera tydliga och tidsbundna åtaganden för att stoppa burar i deras leverantörsled. Företag borde också redovisa framstegen i djurvälfärd.

Detta tillkännagivande från Kroger kommer efter två stora kampanjsegrar med globala fläskköttsproducenterna Betagro och CP Foods.

“Vi uppmanar alla stora livsmedelskedjor att följa Krogers exempel och fasa ut burar.