Internationell undersökning av snabbmatsrestaurangers djurskydd

Pressmeddelande: Dammfördämning hotar tusentals djurs liv i Brasilien

World Animal Protection är på plats för att hjälpa djur i nöd efter att en damm brustit i Brumadinho, Brasilien.

En damm som sköts av gruvbolaget Vale brast den 25 januari i den brasilianska delstaten Minas Gerais. Det påverkar tusentals djur, så den internationella djurskyddsorganisationen World Animal Protection är på plats och samarbetar med lokala myndigheter för att hjälpa boskap, grisar, hundar och katter i nöd. Organisationen beräknar att tusentals djur är drabbade men ännu finns inga officiella siffror tillgängliga.

Brumadinho är en gruvstad där många har hundar och katter. Brasiliens institut för geografi och statistik (IBGE) beräknar att runt 15 000 boskap, 3 000 mjölkkor och 10 000 grisar hålls i området. I floderna i närområdet finns tusentals vilda däggdjur, reptiler och fiskar och dammfördämningen kan bli ödesdiger även för dem.

World Animal Protection finns på plats med ett veterinärteam för att hjälpa djuren. Det innebär bland annat:

• Att göra en första beräkning på antalet berörda djur, främst genom att besöka lägren dit människor flytt med sina djur
  • Ge hjälp till djuren som skadats och se till att djurs grundläggande behov tillgodoses
  • Dela ut ”nödpaket” i katastrofområdena, som bandage, antibiotika, mediciner med mera
  • Beräkna det långsiktiga behovet av hjälp tillsammans med regeringen.

Helena Pavese, som är generalsekreterare på World Animal Protections brasilianska kontor, säger:

"Att se följderna av att dammen brister är förkrossande och vårt arbete går ut på att hjälpa de djur som verkligen är i nöd, skadade, utan mat eller vatten och med risk att bli sjuka.Vi uppmanar Brasiliens delstatsregeringar att ta fram och tillämpa strategier för att hindra dödsfall och skador i framtiden genom att inkludera djuren i sina riskhanteringsplaner”.

En annan damm kollapsade i Minas Gerais under 2015, som dödade 19 personer i Brasiliens dittills värsta miljökatastrof. Dammen sköttes av Samarco, som vid tiden för katastrofen samägdes med Vale och den engelsk-australiska gruvbolaget BHP Billiton. Trots att dammen som kollapsade i fredags är mindre kan många fler människor och djur drabbas eftersom området är mer tätbefolkat.

Medan akut katastrofhantering prioriterar människor är den långsiktiga återhämtningen beroende av djurens välfärd. Samhällena i detta område är beroende av jordbruk och om djuren räddas kan det ge stabilitet inför framtiden.

Information till redaktionen

För intervju med person på plats: João Gonçalves +55 11 97 502 4251 eller joaogoncalves@worldanimalprotection.org.br

Runt en miljard av jordens människor är beroende av hästar, boskap och andra djur för mat, transport och inkomster. Husdjur har också en viktig roll, som känslomässigt stöd och sällskap.

World Animal Protection har samarbetat med regeringar, samhällen och individer för katastrofhantering sedan 1964. Vi uppmanar regeringar att ta med djuren i sina katastrofberedskapsplaner. Under 54 år har vi gjort 250 katastrofinsatser och hjälpt 7 miljoner djur.