Kampanj mot brittiska KFC:s vilseledande reklam
Nyheter
Snabbmatskedjan KFC har lanserat en reklamfilm i Storbritannien och Irland med en kyckling som struttar runt till rapmusik. Vårt brittiska kontor har reagerat och inlett en kampanj för att visa sanningen bakom reklamen.
Under förra året inledde vi Change for Chickens, en kampanj för att uppmärksamma levnadsvillkoren för slaktkycklingar. På många håll i världen är deras tillvaro fruktansvärd - instängda i trånga burar eller stora skjul, där de är så många att de knappt kan röra sig, avlade för att växa så snabbt att lungor och hjärta inte hinner med. World Animal Protection UK vill därför ta tillfället i akt att uppmana KFC att förbättra välfärden för kycklingarna som hamnar på deras menyer.
KFC:s kampanj har skapat kontroverser; med reklamfilmen och genom att ha ändrat en graffiti-installation i Londons trendigaste område Shoreditch, för att visa hur färska deras kycklingar är. Men nu har vårt brittiska kontor i en motkampanj tagit över ytan och bett kunderna att ta en närmare titt på verkligheten för kycklingarna i livsmedelsindustrin.
“Medan kycklingen i KFC:s reklamfilm rör sig fritt, har snabbmatskedjan inte förbundit sig till att ge kycklingar mer plats,” säger Ian Woodhurst, som är kampanjansvarig i Storbritannien. “I verkligheten har dessa intelligenta djur ofta uthärdat avsevärt lidande som ett resultat av extremavel som pressar dem att nå slaktvikt på bara sex veckor. Industriuppfödda kycklingar hålls i trånga skjul, under stark stress. Livet för dessa kycklingar är verkligen inget att sjunga om och dansa för.”
KFC:s kampanj följdes av påståenden om att de är “stolta” över sina kycklingar och “inte rädda för att visa det”. De hävdar att deras kycklingar “har säkra, bekväma och rena förhållanden, hälsosam mat varje dag och regelbundna hälso- och välfärdskontroller.” Men vi anser att KFC:s kunder har rätt att få veta hela sanningen bakom dessa påståenden.
Eftersom KFC är ett välkänt globalt varumärke tycker vi att företaget borde ta täten och ge kycklingar mer utrymme samt använda sig av raser som växer långsammare. Dessa förbättringar skulle göra stor skillnad för miljoner kycklingars liv i industriell uppfödning och sända ett tydligt meddelande till andra snabbmatskedjor att tiden är inne för kött med högre djurvälfärd.
Redan har bland annat Burger King och Tim Hortons utlovat bättre välfärd för kycklingarna.
Läs mer om vårt arbete för slaktkycklingar >>
“Medan kycklingen i KFC:s reklamfilm rör sig fritt, har snabbmatskedjan inte förbundit sig till att ge kycklingar mer plats.