Pressmeddelande: Ny global kampanj för grisars välfärd

Trånga burar, klippta tänder, stympade svansar och kastrering utan bedövning är vardag för en stor del av världens grisar. Nu startar den internationella djurskyddsorganisationen World Animal Protection en global kampanj för att förbättra grisars liv.

Efterfrågan på fläskkött stiger i världen och den industriella uppfödningen blir allt intensivare. World Animal Protection släpper en rapport som visar omfattningen av välfärdsproblemen för världens grisar:

-  Den bistra verkligheten är att tre av fyra av suggor i världen hålls i burar som inte är större än ett kylskåp. De är konstant hungriga och får inte den närhet de behöver till sina kultingar. Ofta trängs de i mörka, smutsiga lagerlokaler och tvingas ligga i sin egen avföring, säger Julia Engqvist, kampanjansvarig på World Animal Protection Sverige.

De urusla villkoren för grisar inom den industrialiserade djurhållningen leder till beteendestörningar och hälsoproblem. Detta leder i sin tur till att mycket antibiotika används, ofta rutinmässigt och förebyggande. Redan nu dör cirka 700 000 människor varje år av bakterieinfektioner som inte kunnat behandlas med antibiotika, på grund av resistens.

Kampanjen som inleds i dag följer på framgångsrikt samarbete med internationella livsmedelsproducenter, som kinesiska Da Bei Nong, brasilianska köttproducenten BRF och ett av Thailands ledande grisföretag, Betagro.

-  På senare tid har vi fått flera stora internationella köttproducenter att gå i en djurvänligare riktning, främst genom att få dem att fasa ut fixeringen, alltså burar för suggor, som ska hindra att kultingarna dör men allvarligt stör det naturliga beteendet, säger Julia Engqvist.  Grisar är sociala och intelligenta djur som måste få leva i grupp och ges möjlighet att kunna bete sig naturligt.

World Animal Protection vill få fram system som bygger på grisarnas välfärd och ger dem bättre liv:

• Burarna måste bort och fixeringen upphöra.
  • Grisar är sociala djur som ska leva i grupp.
  • All stympning måste upphöra.
  • Grisar behöver berikning, bland annat tillgång till halm, så att de kan bygga bo och böka.

- Högre djurvälfärd är bättre för grisarna men också för människor och miljön. Vi vill arbeta både med branschen men också med konsumenterna. Människor måste bry sig om vad de äter men också få verktygen att kunna göra djurvänligare val, säger Julia Engqvist.

Här kan du läsa rapporten om grisar som släpps idag.

Bilder och filmer finns på begäran.