Djurälskande turister ovetande om djurplågeriet på resan
Nyheter
En tredjedel av de svenskar som besöker djurshower, rider på elefanter eller fotograferas med tigrar gör det för att de älskar djur. Globalt är det nästan hälften enligt en färsk global enkätundersökning.
Förmodligen känner de flesta inte till den mörka baksidan av djurunderhållningen.
”Resultaten visar att efterfrågan på underhållning med vilda djur kommer att minska med ökade kunskaper. Redan håller nio av tio svenskar med om att vilda djur hör hemma i det vilda och att de skulle föredra att se djuren där. Det är dags att detta märks även på plats, och att ett ännu tydligare budskap ges till resebranschen. Vi måste tillsammans visa att vi inte vill resa på andras bekostnad – varken människors eller djurs”, säger Elisabeth Tjärnström, sakkunnig och kampanjsansvarig på World Animal Protection Sverige.
Några svenska resultat:
- I två separata undersökningar har 90 % av de svarande sagt att researrangörer bör undvika aktiviteter som innebär lidande för djur.
- Åtta av tio att skulle föredra att resa med en researrangör som avstår från att marknadsföra djurunderhållning.
- En tredjedel har redan i dagsläget valt bort aktiviteter med djur för att de upplevde det som djurplågeri.
Ett genomsnitt för alla i världen som har svarat visar att många människor vill att underhållning som är plågsamt för vilda djur ska upphöra. Men åsikterna om vad som är acceptabelt varierar:
- 85 % håller med om att vilda djur hör hemma i det vilda och tre fjärdedelar menar att det är fel att människor får en inkomst genom underhållning med vilda djur om djuren lider.
- Undersökningen visade varierande åsikter om olika sorters underhållning med vilda djur. Medan 68 % menade att simning med delfiner är acceptabelt och över hälften (53 %) tänker detsamma om elefantridning anser bara en av tio att det är acceptabelt att köpa en produkt som består av delar från vilda djur. Över en tredjedel (35 %) tycker att det är acceptabelt att ta en selfie med ett vilt djur som apa eller tiger.
”Vår kampanj för vilda djur i underhållning behövs verkligen. Vi vill upplysa både resenärer och resebranschen så att de vet vad de stödjer när de marknadsför eller besöker djurattraktioner. När de får veta sanningen bakom de glada fasaderna är vi övertygade om att de vill hjälpa oss att skydda djuren och se till att vilda djur får stanna i det vilda”, avslutar Elisabeth Tjärnström.
Läs vår rapport om de fem värsta formerna av djurplågeri i underhållningsbranschen >>