Stor kafékedja förbättrar välfärden för kycklingar
Nyheter
Panera i USA bland de första större kafékedjorna att göra ett större åtagande för djurvälfärd.
Vi välkomnar det åtagande som den amerikanska kafékedjan Panera Bread har gjort för att förbättra välfärden för kycklingarna i leverantörsledet. Det är resultatet av att vi har hjälpt företaget med att identifiera åtgärder som förbättrar välfärden för kycklingarna.
Paneras åtagande omfattar välbehövliga insatser för djurens välbefinnande. Det innebär långsammare växande kycklingraser, mer utrymme och förbättrade livsmiljöer med naturligt ljus.
Priscilla Ma, chef för vårt USA-kontor berättar: “Vi lovordar Panera Bread för detta branschledande åtagande för att ge kycklingar bättre liv. Vi är hedrade över att ha fått arbeta med företaget och identifiera åtgärder som förbättrar djurvälfärden. De steg som Panera tar kommer att ha stor positiv påverkan på kycklingar. Vi uppmanar livsmedelsindustrin att samarbeta för att åstadkomma en hållbar förändring som kycklingarna behöver och som konsumenterna vill ha.”
Panera är ett av de första stora kafévarumärkena i USA att tillkännage ett sådant stort åtagande inom djurvälfärd för slaktkycklingar. Även Pret A Manger, Compass Group USA, Aramark och Perdue Foods - landets fjärde största uppfödare av fjäderfän - har gjort åtaganden för att förbättra välfärden för slaktkycklingar.
I genomsnitt föds 60 miljarder kycklingar upp för global konsumtion varje år. Uppskattningsvis bor två tredjedelar av dessa djur (40 miljarder) i överfulla skjul eller burar med lite eller inget naturligt ljus eller frisk luft, helt utan möjlighet att utföra många av sina naturliga beteenden som födosök och sandbad.
Många kycklingar blir halta och får överansträngda hjärtan och lungor som ett resultat av onaturlig tillväxt. De kan även lida av sår och brännskador efter att ha tillbringat alldeles för lång tid i blött strö.
Genom att åta sig praktiska förbättringar som direkt åtgärdar dessa allvarliga djurhälsoproblem, kan livsmedelsföretag förbättra välbefinnandet för kycklingar i leverantörsledet.
Genom vår kampanj för att förbättra livet för kycklingar uppmanar vi stora livsmedelsåterförsäljare som KFC att förbättra välfärden för miljarder av kycklingar som föds upp för kött runt om i världen.Vi vill:
- att kycklingar föds upp i en långsammare och mer naturlig takt
- att kycklingarna får mer utrymme
- att kycklingarna får mer sittpinnar och höbalar
- att kycklingarna får dagsljus i sina skjul
Priscilla Ma tillägger: “Panera genomför långtgående förändring för kycklingar som vi hoppas på sikt kan förändra hela livsmedelsindustrin. Genom en rörelse med burfria ägg, har konsumenter visat att djurvälfärd är viktigt för dem i deras inköpsbeslut och dagens företag måste ta hänsyn till detta. Det som är viktigt är även att Panera har åtagit sig att rapportera sina framsteg offentligt och vi ser fram emot att följa företagets utveckling.”