Pressmeddelande: TripAdvisors tillägg till djurskyddspolicy räcker inte

TripAdvisor, som är världens största resesajt, har gjort tillägg till sin djurskyddspolicy. Den internationella djurskyddsorganisationen World Animal Protection tycker inte att det räcker.

Efter en kampanj 2016, som informerade om djurplågeriet bakom många turistattraktioner med vilda djur och engagerade hundratusentals människor, valde TripAdvisor att bidra till att skydda vilda djur på sin sajt. TripAdvisor har nu gjort tillägg till sin djurskyddspolicy.

Nick Stewart, som är ansvarig för arbetet med vilda djur på World Animal Protection, säger:

- TripAdvisors nya djurskyddspolicy är ett steg i rätt riktning - men den innehåller kryphål och lever inte upp till det den är avsedd att göra: att skydda vilda djur. Den är motstridig; den nya policyn förbjuder vissa shower och uppträdanden men inte alla, och TripAdvisor fortsätter sälja biljetter till några attraktioner där besökarna får komma nära djuren, i stället för att förbjuda all närkontakt.

Han fortsätter:

- TripAdvisors policy och utbildningsportal borde visa exakt hur bra och dålig djurvälfärd ser ut för att tydligt informera turister om vad de har att ta ställning till när de besöker attraktioner med vilda djur. Vi vill att den gäller biljettförsäljning till och marknadsföring av alla attraktioner med vilda djur som innebär djurplågeri. TripAdvisor har potential att göra enorm skillnad genom att utbilda sina kunder och bara marknadsföra djurvänliga attraktioner, som valskådning och att se delfiner till havs på ansvarsfulla sätt. Om inte ytterligare förbättringar görs i policyn kommer vilda djur att fortsätta lida och TripAdvisor hamna på efterkälken när andra reseföretag tar täten.

World Animal Protection uppmanar TripAdvisor att:

• Ta bort kryphålen och sluta skilja på onaturliga och nedbrytande attraktioner med vilda djur och ta bort alla attraktioner som är dåliga för djuren. Det skulle innebära att även sluta sälja biljetter till välkända ställen som Sea World och Loro Parque, som fortfarande verkar säljas trots nya djurskyddspolicyn
  • Göra mer för att skydda vilda djur från skadlig underhållning

- Våra undersökningar visar att det finns över en halv miljon vilda djur som far illa i turistbranschen. Under 2016 fick våra supportrar TripAdvisor att agera för att skydda vilda djur och det är vi tacksamma för. Men om det ska upplevas meningsfullt ska man inte komma undan med anläggningar där vilda djur så uppenbart far illa, som Sea World. Medvetenheten ökar om djurplågeriet bakom, i Sverige har till exempel alla stora charterarrangörer slutat erbjuda elefantridning, men vilda djur behöver all hjälp de kan få för att slippa tas från sin mamma när de fortfarande är små, brytas ner och tränas med brutala metoder, säger Julia Engqvist, kampanjansvarig på World Animal Protection Sverige.