Thailands största detaljhandel slutar ha suggor i trånga burar
Nyheter
Vi jobbar med fläskproducenter som Betagro och liknande företag i Thailand för att förbättra livet för fler än 2.3 miljoner fabriksuppfödda grisar
Tack vare våra supportrar har Tesco Lotus tagit de första stegen mot att förbättra livet för grisar.
Tesco Lotus är Thailands största detaljhandelskedja med runt 12 miljoner kunder i veckan. De har beslutat att allt fläskkött som säljs i deras butiker i hela Thailand kommer att köpas in från producenter som låter suggor leva i frigående små grupper istället för ensamma i trånga burar.
Även hönor slipper bur
Företaget lovar även att alla ägg från år 2028 kommer komma från burfria system. Detta beslut kommer efter att 30 000 personer i Thailand och Storbritannien under en kampanj uppmanat Tesco Lotus att sluta anlita leverantörer som använder burar.
Tre av fyra av världens suggor tillbringar stora delar av sina liv fast i burar som inte är större än ett genomsnittligt kylskåp. De producerar kull efter kull med griskultingar.
"World Animal Protection har arbetat med hela leverantörskedjan i Thailand för att förbättra grisarnas välfärd. Vi har även arbetat med stora producenter som Betagro och CP Foods och de förbinder sig också till att senast år 2027 ska burarna vara borta." säger Roger Pettersson, generalsekreterare för World Animal Protection Sverige.
Roatchana Sungthong, generalsekreterare på World Animal Protection Thailand, säger:
"För närvarande kan suggor i Thailand tillbringa nästan hela sitt liv i trånga burar där de inte kan röra sig, vända sig, ligga bekvämt eller umgås. I ren frustration börjar de bita på stängerna i burarna. Det är mycket bättre för dem att leva i grupper med utrymme för rörelse och möjligheter att umgås. "
Ian Woodhurst, som jobbar med kampanjen för att förbättra livet för grisar berättar:
"Tusentals supportrar har påverkat Tesco Lotus att sluta köpa in fläskkött från producenter som håller suggor i små, trånga burar. Vi tog med oss detta till Tescos Årsmöte i London i juni och då höll företaget med om att mer behöver göras för grisarna.Vi är väldigt stolta över alla supportrars engagemang och stödet det gav oss att lyckas få detta löfte från Tesco Lotus. Vi fortsätter samtal med Tesco Group för att få de att även förbättra för grisar i alla deras företag över resten av världen."
Vi har även arbetat med stora producenter av fläskkött, inklusive Betagro och CP Foods i Thailand, och fått dessa företag att åta sig att ta bort suggornas burar.
Roatchana (Nui) Sungthong, Generalsekreterare på World Animal Protection i Thailand säger:
"Detta är ett fantastiskt resultat för vår globala Raise Pigs Right kampanj. Vi kommer att fortsätta att uppmana världens matvarukedjor att stoppa trånga burar, karga miljöer och stympningar av grisar genom att be de endast köpa in fläskkött från producenter som ger sina grisar bättre liv."
Tesco Lotus omställning ska vara klar senast år 2027. Det är om bara knappt sju år. Det kan kännas länge men det krävs arbete för producenter att göra denna omställning. Att det ska vara klart senast år 2027 betyder även att producenterna kan vara klara tidigare. Fläskproducenterna Betagro ska vara klara senast år 2027 och CP Foods senast år 2025.
Från och med nästa år är vårt mål att förbättra livet för 175 miljoner grisar per år. Detta genom att minska det värsta lidandet som uppstår när grisar tvingas leva sina liv i små, trånga burar gjorda av metall och med betonggolv.