YouTube, Facebook och TikTok stora spridare av djurplågeri
Nyheter
De sociala mediejättarna YouTube, Facebook och TikTok bidrar i stor omfattning till spridning av djurplågeri. Det ger stora inkomster både till de sociala medierna och filmskaparna. I klippen visas bland annat djur som tvingas slåss med varandra, plågas ihjäl under jakt, äts levande och trampas till döds.
Här kan du ta del av World Animal Protections rapport: Views that Abuse
De här grymheterna dokumenteras i den nya rapporten ”Making Money from Misery”, som tagits fram av Animals for Asias koalition mot djurplågeri på sociala medier (SMACC), som bland andra World Animal Protection ingår i. Rapporten bygger delvis på World Animal Protections rapport om iscensatta djurräddningar, ”Views that Abuse”.
Varning för starka bilder.
Lina Dahl, kampanjansvarig i World Animal Protection Sverige, säger:
”Det är chockerande att djur behandlas så här och att de grymma filmerna har så många tittare. Om visningarna fortsätter kommer inte bara fler djur att drabbas. Sådana här filmer kan också bidra till bristande empati, som gör det mer socialt accepterat att utsätta djur för fysiskt och psykiskt lidande.”
Mellan juli 2020 och augusti 2021 har SMACC dokumenterat 5 480 filmer med djurplågeri på YouTube, Facebook och TikTok. Totalt hade de här klippen över fem miljarder visningar. Förutom många visningar är filmerna också mycket lönsamma. SMACC-medlemmen Lady Freethinker granskade den ekonomiska omsättningen på YouTube under tre månader 2020. De undersökta klippen kan då ha gett inkomster på 130 miljoner kronor till filmskaparna och 100 miljoner kronor till YouTube.
Lidande för likes och pengar
De djur som oftast förekommer i filmerna är fåglar, hundar, katter, grisar, vildsvin, ormar och apor. Av de 5 480 filmerna handlar de flesta om jakt (2 530) och iscensatta räddningar av djur (1 106). Jaktklippen visar mycket lidande och grymma, utdragna dödsscener. Trenden med arrangerade djurräddningar på YouTube har World Animal Protection tidigare granskat i rapporten ”Views that Abuse”. Dramatiska klipp som visar hur skräckslagna djur räddas från livsfara. Allt är iscensatt av filmarna. Det kan vara en hund eller apa som filmas när den blir anfallen av ett rovdjur, som en orm eller krokodil.
Lina Dahl säger:
”Människor som gör de här filmerna vill få falsk uppmärksamhet som modiga personer som ingriper för att rädda djur från någon allvarlig fara. Det kan ge många likes och de kan också tjäna stora pengar. Dels genom intäkter via YouTube, dels genom att be om ekonomisk hjälp av lurade tittare för att rädda fler djur.”
Andra stora ämneskategorier är djur som underhållning och vilda djur som husdjur. Här finns sådant som att djur hetsas att slåss med varandra och att vilda djur hålls som husdjur under mycket dåliga förhållanden och utsätts för övergrepp. Två typer av filmer utmärker sig för sin utstuderade råhet: djur som äts levande och djur som krossas till döds.
En video som setts över tre miljoner gånger visar exempelvis en kvinna som äter upp en levande bläckfisk, som desperat försöker ta sig loss. I några av de allra mest sadistiska filmerna blir små pälsdjur krossade av människor, som trampar ihjäl dem eller sätter sig på dem tills de dör.
Klippen måste bort
Hittills har det varit mycket svårt att få YouTube, Facebook och TikTok att göra något åt grymheterna. De har inte visat sig särskilt intresserade av en konstruktiv dialog om sitt ansvar för att övergreppen mot djur fortsätter att visas på deras plattformar.
Lina Dahl säger:
”Den här stora spridningen har fått pågå alldeles för länge. World Animal Protection uppmanar nu de ledande sociala medierna att tydligt ta sitt ansvar och garantera att de kommer att stoppa alla visningar av djurplågeri. Med SMACC:s namnlistor kan vi sätta tryck på nätjättarna och visa att vi är många som vill se en snabb förändring.”
SMACC uppmanar YouTube, Facebook och TikTok – och andra plattformar där djurplågeri sprids – att anta policys som förbjuder spridning av filmer med djurplågeri. För att lyckas med det är det viktigt att de utvecklar effektiva övervakningssystem, som identifierar och tar bort klipp med djur som utsätts för lidande och blockerar nya uppladdningar.
Vad kan jag göra?
- Skaffa dig mer information
Läs SMACC:s och World Animal Protections rapporter och lär dig mer om djurplågeriet på internet, så att du lättare känner igen filmer som utsätter djur för lidande. - Rapportera djurplågeri
Anmäl klipp som innehåller djurplågeri till de sociala medier där de visas. - Titta, kommentera och dela inte
Titta inte på de här filmerna och kommentera och dela dem inte. För då kan du bidra till att de får fler visningar och blir mer lönsamma. - Skriv till de sociala medierna
Kontakta de ansvariga för att filmerna sprids och uppmana dem att ta bort filmer med djurplågeri. - Skriv under SMACC:s namnlistor
Skriv på SMACC:s namnlistor till YouTube, Facebook och TikTok, med krav på att de ska stoppa all publicering av klipp med djur som utsätts för lidande.