Amerikanska snabbmatsjättar ger miljoner kycklingar bättre liv

27 mars 2017

Restaurant Brands International (RBI), som är moderbolag åt snabbmatskedjorna Burger King och Tim Hortons, kommer att förbättra välfärden för miljoner kycklingar i Nordamerika.

RBI:s utfästelse innebär att kycklingarna som blir mat i deras nordamerikanska restauranger ska få växa långsammare och mer naturligt. De kommer att få mer plats och berikning; som bättre strö, bättre ljus och sittpinnar. 

Företaget har fattat detta avgörande beslut efter att närmare 100 000 människor skrivit på vår namninsamling för att få Burger King och sex andra snabbmatskedjor att kräva bättre villkor för kycklingarna hos sina leverantörer. RBI:s hemsida utlovar att förbättringarna ska vara genomförda senast 2024.

“Det är ett stort steg framåt för att ge slaktkycklingar bättre liv,” säger Jonty Whittleton, global chef för vårt arbete med lantbruksdjur.

“Detta åtagande kommer att ha stor påverkan på kycklingar i Nordamerika. Det sänder en stark signal till livsmedelsföretag runt hela världen att förbättringar för kycklingar inte bara är möjligt, det är också väldigt viktigt.”

Bra för djuren, bra för affärerna

Burger King och Tim Hortons är de senaste företagen som lyssnat på konsumenternas ökande efterfrågan på mer humant tillverkade produkter.

I slutet av 2016 blev Compass Group USA, Aramark och Panera Bread de första större nordamerikanska varumärken att tillkännage att de arbetar med sina leverantörer för friskare, mer långsamt växande kycklingar.

Change for chickens

Just nu föds miljarder kycklingar upp för global konsumtion i mörka, trånga skjul, avlade för att växa så fort att deras skelett och hjärtan inte hinner med. De lider av förlamningar, svullnader och andra hälsoproblem.

Vi utmanar andra stora livsmedelsföretag att följa efter Burger King, Tim Hortons och andra ledande kedjor för att förbättra kycklingarnas liv.

"I kampanjen för burfria ägg har amerikanska konsumenter visat att djurvälfärd är viktigt för dem när de ska köpa livsmedel," säger Jonty.

“Detta nya åtagande är det rätta för RBI, Burger King, och Tim Hortons att göra för kycklingar, deras kunder och de själva. Det är en lysande start för RBI och vi hoppas kunna fortsätta att arbeta med dem när de förbättrar livet för kycklingarna,” fortsätter Jonty. 

Läs mer om vår kampanj för att förbättra livet för miljarder slaktkycklingar >>

Detta åtagande kommer att ha stor påverkan på kycklingar i Nordamerika." - Jonty Whittleton, global chef för vårt arbete med lantbruksdjur