Uppmärksammad kampanj för elefanter

28 oktober 2014

På Djurens dag 4 oktober lanserade vi en global kampanj för vilda djur i underhållning med fokus på elefantridning. Kampanjen uppmärksammades stort världen över och har lett till flera framgångar, senast ett internationellt pris.

I Sverige uppmärksammades kampanjen av flera medier. Det mest glädjande stod Aftonbladet Resa för, som i redaktörens krönika skriver: ”Från och med nu ska vi göra allt vad vi kan för att inte bidra till den smutsiga hanteringen av vilda djur som görs i turismens kölvatten.”

Resebilagans artikel om kampanjen fick runt 10 000 rekommendationer.

Många skrev om elefantridning

Andra medier som skrev om kampanjen var den stora resetidningen Vagabond, familjetidningen Allas, Metros pappersupplaga, Göteborgs-Posten, TTELA och Länstidningen Södertälje.

Skådespelaren John Hurt (som spelat ”Elefantmannen” i oscarsbelönad film), Sharon Osborne och Kristin Bauer gav också en skjuts åt kampanjen via Twitter. Och som grädde på moset vann kampanjen guld i kategorin "Bästa djurvälfärdsinitiativ" på World Responsible Tourism Awards.

En halv miljon informerade

Närmare en halv miljon människor världen över har sett filmen som berättar sanningen om djurplågeriet bakom elefantridning. Syftet är att informera människor om vad det innebär för djuren innan de bokar. 
 
"Vi är övertygade om att de flesta människor bryr sig om hur djuren har det. Att så många människor informeras om hur djur lider i underhållningsvärlden genom vår kampanj leder till att efterfrågan minskar och förhoppningsvis en dag försvinner," säger Elisabeth Tjärnström, kampanjansvarig på World Animal Protection Sverige och fortsätter: "Lika värdefullt är det att resebranschen följer med och slutar erbjuda dessa aktiviteter."
 
Kampanjen fortsätter även under 2015 med fokus på djurplågeri inom turistindustrin.

Läs mer om vårt arbete för djurvänlig turism >>

Läs mer om vårt arbete för vilda djur >>