Uppmana KFC att förbättra för kycklingarna

04 oktober 2016

Miljarder kycklingar lider i det fördolda. Snabbmatsjättar som KFC kan hjälpa till att stoppa det.

Idag när Djurens dag firas i hela världen (4 oktober) lanserar vi den andra delen av vår Change for Chickens-kampanj, som fokuserar på KFC. 

Förra veckan skrev tusentals av våra supportrar på vår namninsamling i den första delen av vår kampanj, där vi bad sju snabbmatsjättar att se till att kött från burkycklingar inte serveras på deras restauranger.

Ett liv i dolt lidande

Massproduktionen av slaktkycklingar är en av de största orsakerna till att djur lider i idag.

Runt 60 miljarder slaktkycklingar föds upp för att ätas i världen varje år. Två tredjedelar av dessa (runt 40 miljarder) lever i kala, överfulla stallar eller burar. De har lite eller ingen möjlighet att bete sig naturligt som att picka, sandbada och sitta högt.

Vad finns på din tallrik?

Konsumenter hålls ovetande om de fruktansvärda förhållanden som slaktkycklingarna de äter tvingas uthärda. En färsk global enkätundersökning* avslöjar hur lite folk vet om kycklingen på tallriken och varifrån den kommer.

Undersökningen är gjord med 12 000 konsumenter i hela världen och visar att människor är oroade över vad de äter men få vet varifrån deras kött kommer.

Vad enkäten säger om konsumenternas åsikter:

  • Fyra av fem (79%)vet inte att en kyckling bara får  leva 42 dagar i genomsnitt
  • Fyra av fem (81%) uppger att de inte skulle äta kyckling från en snabbmatskedja om de visste att den hade haft allvarliga hälsoproblem efter att ha levt trångt i industriell uppfödning
  • Av de som äter kyckling frågar sju av tio (71%) aldrig varifrån deras kyckling kommer på snabbmatsrestauranger.

Uppmana KFC att vara en förebild

Vi uppmanar KFC – en av världens största kycklingåterförsäljare – att anta våra välfärdskriterier. Vi vill ha långsamväxande fåglar med mer utrymme, berikning, mer dagsljus och fler möjligheter att bete sig som kycklingar.

KFC:s djurvälfärdspolicy uppger att företagets mål “är att bara arbeta med de leverantörer som visar och följer djurvälfärdspraxis”. Trots det ligger de näst lägst på BBFAW, det globala måttet på hur företag hanterar djurvälfärd.

Supportrar kan bidra till kampanjen genom att skriva på vår namninsamling till KFC.

Löpande band-fabrik

Steve McIvor, högsta chef på World Animal Protection, säger: ”Löpande band med snabbväxande kycklingar har ett pris. Bakom världens favoritkött betalar kycklingarna ett pris som bara ökar i och med att efterfrågan stiger.”

Många kycklingar lider av smärtsam förlamning och överansträngda hjärtan och lungor eftersom de växer för fort och skador som svullnader och brännsår eftersom de tvingas sitta i sin egen avföring.

McIvor fortsätter: ”Vi måste avslöja de hemska förhållandena som många fabriksuppfödda kycklingar lever i. De lider i det fördolda, bakom stängda dörrar och borta från allmänhetens ögon. KFC har en stor del av marknaden genom över 18 000 restauranger i 115 länder. Vi vill se företaget använda sin globala inflytande och visa att det bryr sig om kycklingarnas välfärd.

Agera nu

Var med och skapa förbättringar för kycklingarna, skriv på vår namninsamling idag >>

*Enkäten genomfördes i 12 länder: Storbritannien, Sverige, Nederländerna, Danmark, USA, Kanada, Indien, Brasilien, Thailand, Nya Zeeland, Australien och Kina. Den genomfördes av TNS Global.

Många kycklingar lider av smärtsam förlamning och överansträngda hjärtan och lungor eftersom de växer för fort och skador som svullnader och brännsår eftersom de tvingas sitta i sin egen avföring.