TripAdvisors nya djurskyddspolicy räcker inte

27 april 2018

I dagarna har TripAdvisor, som är världens största resesajt, gjort tillägg till sin djurskyddspolicy. Tyvärr är den inte tillräcklig för att skydda vilda djur.

Som många av er vet nådde vi en stor seger 2016 när TripAdvisor gick med på att sluta marknadsföra och sälja biljetter till många attraktioner där vilda djur far illa. Över en halv miljon supportrar engagerade sig.

Otillräckligt tillägg

I dagarna utökade TripAdvisor sin djurskyddspolicy men vi är besvikna över att en del återstår för att verkligen skydda de vilda djuren. 

Nick Stewart, som är ansvarig för vårt arbete med vilda djur, säger:

"TripAdvisors nya djurskyddspolicy innehåller tyvärr kryphål och lever inte upp till det den är avsedd att göra: att skydda vilda djur. Den förbjuder vissa shower och uppträdanden men inte alla, och TripAdvisor fortsätter sälja biljetter till några attraktioner med vilda djur där besökarna får komma nära djuren, i stället för att förbjuda all närkontakt."

Han fortsätter:

"TripAdvisors policy och utbildningsportal borde visa exakt hur bra och dålig djurvälfärd ser ut för att tydligt informera turister om vad de har att ta ställning till när de besöker attraktioner med vilda djur. Vi vill att den inbegriper försäljning till och marknadsföring av alla attraktioner med vilda djur som innebär djurplågeri.

TripAdvisor har potential att göra enorm skillnad för vilda djurs liv genom att utbilda sina kunder och bara marknadsföra djurvänliga attraktioner, som valskådning och att se delfiner till havs på ansvarsfulla sätt. Om inte ytterligare förbättringar görs i policyn kommer vilda djur att fortsätta lida och TripAdvisor hamna på efterkälken när andra reseföretag tar täten.”

Säljer till SeaWorld

Vi uppmanar därför TripAdvisor att ta bort kryphålen och sluta sälja biljetter till och marknadsföra alla attraktioner som är dåliga för djuren. Det skulle innebära att även sluta sälja biljetter till välkända ställen som Sea World och Loro Parque.

"Våra undersökningar visar att över en halv miljon djur far illa i turistbranschen globalt. Om TripAdvisors utfästelser ska upplevas som meningsfulla ska man inte komma undan med anläggningar där vilda djur så uppenbart far illa, som Sea World, säger Julia Engqvist, kampanjansvarig på World Animal Protection Sverige.

Hon fortsätter:

"Medvetenheten ökar om djurplågeriet bakom attraktionerna, i Sverige har till exempel alla stora charterarrangörer slutat erbjuda elefantridning och flera mindre också. Men vilda djur behöver all hjälp de kan få – de ska inte slitas från sin mamma när de är små, brytas ner och tränas med brutala metoder. Det är därför som TripAdvisors engagemang är så viktigt, eftersom de påverkar efterfrågan på vilda djur i underhållning och kan styra turisterna till djurvänliga attraktioner."

Läs mer om vårt arbete för att stoppa underhållning med vilda djur