Chockerande låg global standard för kycklingvälfärd hos snabbmatskedjor

15/01/2020

Kyckling som konsumeras på snabbmatskedjor som KFC, McDonald’s och Burger King är i fokus när vi kartlägger välfärdsstandarden för slaktkycklingar.

Rapporten “The Pecking Order 2020” rankar hur väl snabbmatsrestaurangerna fullföljer sina åtaganden, ambitioner och transparens när det gäller kycklingarnas välfärd globalt. Tyvärr visar den att välfärdsstandarden hos många företag är bekymrande låg. Det innebär att konsumenter ovetandes kan köpa kött från kycklingar som utsatts för stort lidande.

De flesta fåglarna som serveras på dessa restauranger har levt i trånga, sterila miljöer och många lider av förlamningar och hudskador. De flesta företag visar inte några ambitioner på att vilja förbättra standarden.

Företagen som har utvärderats internationellt är Burger King, Domino’s, KFC, McDonald’s, Nando’s, Pizza Hut, Starbucks och Subway.

Resultat från “The Pecking Order 2020”

  • Burger King, Pizza Hut och Domino’s har globalt väldigt dålig välfärd för kycklingar.
  • Endast en tredjedel av företagen fick poäng som hamnade över dåligt.
  • Endast ett företag, KFC, har rankats som att de gör framsteg, baserat på att de skrivit under “Better Chicken Commitment” (använder raser som växer långsammare, får dagsljus och större utrymme.)

Det är visserligen uppmuntrande att företag som KFC börjar ta kycklingarnas välfärd på allvar, men resultaten är ändå extremt oroande och visar att de flesta företag har lång väg kvar när det gäller att ge kycklingar bättre liv.

Kycklinguppfödare

Jonty Whittleton, kampanjansvarig på World Animal Protection, säger: “Miljarder fåglar får aldrig chansen att se dagsljus, växa i en hälsosam takt, eller ens bete sig naturligt. Istället är deras liv alldeles för ofta fullt av smärta, rädsla och stress. Det finns ingen ursäkt – dessa ikoniska företag har makten att sätta stopp för detta lidande.”

"Några av dessa globala företag har tagit viktiga steg framåt för att förbättra välfärden för kycklingar... men de åtaganden de gjort är inte alltid världsomspännande utan gäller bara specifika marknader. I Sverige har vi generellt högre krav inom djurvälfärd, men vi tycker att globala företag borde ta globalt ansvar. Företag som Burger King får med rätta positiva rubriker för sina köttfria burgare och nuggets, men detta borde inte maskera det lidande som varje dag sker på kycklingfarmar runt om i världen. Konsumenterna bryr sig allt mer om djurvälfärd, och vi kommer att fortsätta föra deras talan," säger Julia Engqvist, kampanjansvarig på World Animal Protection Sverige.

Kycklingar matas

World Animal Protection uppmanar dessa globala företag att se till att alla kycklingar som serveras på deras restauranger garanteras ett liv värt att leva i samtliga länder. Företagen som utvärderades i “The pecking order” kan använda sin makt till att förbättra liven för flera hundra miljoner djur.

Kycklingar i livsmedelsindustrin