Airbnb inför policy som uppmuntrar djurvänlig turism

04 oktober 2019

Vi har arbetat tillsammans med resebokningsplattformen Airbnb för att ta fram en ny djurskyddspolicy. Företaget erbjuder nu också över 1 000 djurvänliga upplevelser

I dag (3 oktober) lanserar Airbnb en ny kategori djurupplevelser (Animal Experiences). Den följer en ny djurskyddspolicy som skapats i samråd med World Animal Protection.

Den digitala bokningsplattformen erbjuder nu över 1 000 djurvänliga Animal Experiences, som tar hänsyn till djuren, i 58 länder.

Airbnb Animal Experiences är aktiviteter som organiseras och leds av lokala värdar, exempelvis småskaliga bönder, föreningar, räddningscenter, forskare, veterinärer och fotografer. Dessa värdar erbjuder ett brett utbud av utflykter, rundturer och aktiviteter för turister.

Bild av AirBnb

Tar täten för att skydda vilda djur

Denna nya policy placerar Airbnb i ledningen för etisk turism med vilda djur. Företaget kommer att ta bort alla upplevelser som innebär direktkontakt med vilda djur från sitt utbud.

Efter samråd med World Animal Protection har Airbnb Animal Experiences utformats för att fördjupa resenärernas uppskattning av och förståelse för djur genom möten med dem som arbetar nära djuren.

Airbnbs nya riktlinjer bidrar till att skapa upplevelser som djuren tjänar på, skydda dem från förnedrande aktiviteter, förstärka bevarandearbete och öka medvetenheten om vikten av djurvälfärd.

"Vi vet att människor älskar djur och vill uppleva dem när de reser, men vi vet också att människor allra helst vill se djur i ett sammanhang där deras välfärd respekteras. Denna nya djurskyddspolicy har tagits fram i samarbete med våra experter. Policyn, tillsammans med Airbnbs kreativitet, ser till att äventyrslystna har många valmöjligheter för att uppleva glädjen med djur, med deras välfärd som högsta prioritet", säger Roger Pettersson, generalsekreterare på World Animal Protection Sverige.

Bild av Airbnb

Enormt inflytande

Airbnb är en amerikansk resebokningsplattform med över 6 miljoner boenden i 191 länder. Affärsidén är att skapa en värld där alla kan höra hemma var som helst och bidra till sunt resande som är lokalt, brett och autentiskt och tillåter människor att bättre förstå djur när de reser.

”I och med att teknologin tar upp så mycket av våra liv är det lätt att känna sig frånkopplad naturen och djuren, vilket är ett av huvudskälen för Airbnb att utvidga verksamheten på detta sätt.  Det slutliga målet är att erbjuda konsumenter ett sunt nytt sätt att komma i kontakt med djur, så att även upptagna stadsturister kan uppskatta djur och natur”, säger Brian Chesky, högsta chef och en av grundarna på Airbnb.

Airbnbs djurskyddspolicy i korthet

De nya riktlinjerna ska skydda världens djur och innehåller bland annat följande:

  • Det bör inte finnas någon direktkontakt med vilda djur inklusive, men inte begränsat till, att klappa, mata eller rida på dem
  • Arbetsdjur: max en ryttare eller 20% av djurets vikt – djuren får aldrig bli överansträngda
  • Marina däggdjur: bör aldrig vara i fångenskap
  • Bredare värdverksamhet ska inte innehålla elefantridning, interaktioner med stora kattdjur, olaglig djurhandel, sportevenemang (som inhägnad jakt och troféjakt) och djuruppträdanden i underhållningssyfte.
  • Inga vilda djur ska användas som selfie-rekvisita eller utsättas för negativa inlärningstekniker

World Animal Protection som också kommer att fortsätta arbeta med Airbnb för att främja djurskyddet, baserat på de senaste forskningsresultaten och fungerande metoder.

Bild av Airbnb

En ljusare framtida för vilda djur i turism

Airbnbs åtagande att prioritera djurvälfärd för oss närmare en framtid som inte bara lär ut vikten av djurvänlig turism, utan också uppmuntrar andra företag att följa efter.

Vi vill se ett stopp för vilda djur som utnyttjas i turism. Många människor är ännu inte medvetna om att det de upplever en gång I livet ofta innebär ett helt liv i misär för djuren.

Om du kan hålla, rida på eller ta ett foto nära ett vilt djur är det troligen fråga om djurplågeri.

Det slutliga målet är att erbjuda konsumenter ett sunt nytt sätt att komma i kontakt med djur, så att även upptagna stadsturister kan uppskatta djur och natur.