Sköldpaddans dag: Carnival Cruise Line fortsätter stödja grym sköldpaddsanläggning

23 maj 2017

Över 90 000 personer har skrivit på vår namninsamling som ska stoppa Cayman Turtle Centre på Caymanöarna.

Idag är Sköldpaddans dag (23 maj) och vi uppmanar Carnival Cruise Line att lyssna på tiotusentals människor som kräver att företaget ska skydda sköldpaddor.

Carnival Cruise Line vill hellre tjäna pengar än skydda över 5 000 utrotningshotade havssköldpaddor som hålls på anläggningen. Företaget transporterar tiotusentals passagerare till Cayman Turtle Centre (tidigare känt som Cayman Turtle Farm), som är med på vår lista över världens grymmaste turistattraktioner med vilda djur.

Besökare får hålla i sköldpaddorna och ta selfies med dem, vilket är enormt stressande för djuren och kan skada dem. Många av sköldpaddorna som föds upp på Cayman Turtle Center säljs på lokala restauranger för köttets skull, där de blir sköldpaddsburgare och stekar.

Vägrar ta ansvar

Carnival är ett av världens största kryssningsföretag och har stor påverkan på reseindustrin men vägrar agera för sköldpaddornas välfärd.

“Carnival tiger men tusentals möjliga passagerare uppmanar dem att stoppa denna grymma behandling av djur. Idén att posera för en ‘selfie’ med en utrotningshotad havssköldpadda och sedan servera den som burgare är bisarr,” säger Neil D’Cruze, vår expert på vilda djur.

Lider fortfarande på Sköldpaddans dag

Våra filmer och bilder som nyligen tagits visar omfattningen av lidandet som sköldpaddorna tvingas uthärda.

När de inte är fotorekvisita hålls sköldpaddorna i grunda, överfulla bassänger. Turister som besöker centret är ofta omedvetna om djurplågeriet.

Dags för förändring

Neil fortsätter: “Det är dags för Carnival att lyssna på allmänheten. Detta internationella bolag har makten att få fram verkliga förbättringar på denna hemska turistfälla.”

I förlängningen hoppas vi få anläggningen att fungera som ett riktigt utbildnings- och rehabiliteringscenter, där utrotningshotade sköldpaddor skyddas på riktigt.

Andra ledande reseföretag som exempelvis TripAdvisor har införlivat djurvälfärd i sin affärsmodell. Om vi hörs tillräckligt högt kan vi få även Carnival att ändra sig.

Vi behöver hålla trycket uppe. Snälla, skriv på och dela vår namninsamling nu och uppmana Carnival att agera rätt – för de hotade sköldpaddornas skull.

“Carnival tiger men tusentals möjliga passagerare uppmanar dem att stoppa denna grymma behandling av djur." - Neil D’Cruze, vår expert på vilda djur.