Filmen som visar brutaliteten bakom selfiehandeln

20 oktober 2017

Vår film som släpps idag på Sengångardagen visar hur en sengångare klänger sig fast i trädtoppen av ett träd som huggs ner av illegala skogsavverkare

Filmen visar lokala illegala skogsavverkare nära Iquitos, en peruansk stad i norra Amazonas, när de hugger ner ett 30 meter högt träd för att komma åt en sengångare att sälja för att tjäna extra pengar.

Det blir en rejäl smäll när trädet faller från denna höga höjd men sengångaren överlever mirakulöst nog.

Djuret trycks ner i en påse och säljs sedan på en marknad i närheten för bara 13 amerikanska dollar. Sengångare som säljs på marknaden blir exotiska husdjur eller turistunderhållning, där turister betalar för att få en selfie med dem.

Se hela filmen här: 

Julia Engqvist, kampanjansvarig på World Animal Protection Sverige säger:

“Det är en chockerande film. Den visar hur ett djur brutalt rövas från det vilda, för att användas som fotorekvisita åt turister. Sengångare traumatiseras ofta redan när de fångas in, vilket inte är svårt att föreställa sig efter att ha sett filmen. De hålls sedan, liksom flera andra djurarter, i usla förhållanden och dör i förtid. Det är oacceptabelt att detta får ske, för att underblåsa jakten på selfies. Många turister älskar djur och är inte medvetna om vilka horribla förhållanden djuren som är med på deras bild får utstå.”

Runt 80% av Perus timmerexport beräknas komma från illegal skogsavverkning. Många av dessa skogsarbetare vill gärna tjäna en extra slant på att tillfångata och sälja vilda djur som sengångare.  

Tretåiga sengångare som lever bland träden rör sig långsamt och blir därför ett lätt byte för skogsarbetarna. De kan inte fly och knappast slåss mot människor. En sengångarhanne bor oftast i samma träd under hela sitt liv medan honorna flyttar på sig efter födseln och lämnar trädet åt sin unge.

Du kan hjälpa sengångare genom att stoppa efterfrågan på selfies med vilda djur. Var med i vår kampanj - skriv under >>

"Många turister älskar djur och är inte medvetna om vilka horribla förhållanden djuren som är med på deras bild får utstå.” - Julia Engqvist, kampanjansvarig