Vår globala kampanjchef: ”McDonald’s behöver göra mer för kycklingar”

16 november 2017

Jättemärken som Burger King, Starbucks och Subway förbättrar livet för kycklingar. Men McDonald´s senaste tillkännagivande visar att företaget har en bit kvar innan det kommer ikapp

Det skriver Jonty Whittleton, som är vår globala kampanjchef för djur i livsmedelsindustrin. I en bloggtext om McDonalds beskriver han sina tankar så här:

”När det kommer till att förbättra välfärden för djur är snabbmat inte första stället du letar på för att hitta föregångare. Bekvämlighet, pris och brist på konsumentintresse är vanliga ursäkter för att komma undan trycket på att föda upp lantbruksdjur på ett mer ansvarsfullt sätt.

Men isen har tinat i flera år och ett företag i synnerhet - McDonald’s – har varit pionjär på flera marknader. Stig in i en McDonald-restaurang i Storbritannien och du kan få en burgare från kor som fått gå ute eller en McMuffin med ägg från frigående hönor till ditt ekologiska kaffe.

Jag betvivlar inte att de menar allvar. I min roll på World Animal Protection har jag haft positiva samtal med McDonald’s om affärsnyttan med att förbättra djurvälfärden.

Svårast för kycklingarna  

Men inte alla McDonald’s måltider är så ”happy”, särskilt inte för kycklingarna. Bristen på en seriös policy har inneburit att din kycklingburgare eller nugget kan komma från ett djur som har avlats för att växa med rekordfart och når slaktvikt på bara 40 dagar i trånga skjul med galler.

Bensmärtor, hjärt- och lungsjukdomar, hudskador och förtida död är på menyn för många fabriksuppfödda kycklingar.

Ignorerar de stora problemen

Från början var jag glad att få nyheten i min inkorg att McDonald’s har förbundit sig att förbättra livet för kycklingar. Och i detaljerna finns en del att glädjas åt: Till 2024 säger företaget att 70 procent av kycklingarna i dess globala leverantörsled ska få berikning som sittpinne och föremål att picka på för att ge dem möjlighet att bete sig naturligt och förbättra deras fysiska och psykiska välfärd. Dessutom ska en förbättrad process innan slakten (åtminstone i USA och Kanada) minska stressen djuren känner i slutet av sina liv.

Men här är problemet: Det finns ett antal förbättringar som McDonald’s undviker, som att ge kycklingar mer plats att röra sig på (de allra flesta fabriksuppfödda kycklingar har mindre golvyta än storleken av en iPad) och använda sundare raser.

I stället har företaget utlovat mer forskning. Men bara forskning hjälper inte, det behövs initiativ och seriösa åtaganden för att hjälpa kycklinguppfödare att agera snabbare.

Rörelse med kraft

Sanningen är att vi redan vet vad en kyckling behöver för att ha ett anständigt liv. Det är bland annat: tillräckligt med plats för att kunna röra sig, dagsljus, en varierad och stimulerande miljö och det avgörande: att inte ha en kropp som har avlats så extremt att den inte ens kan hålla uppe sin egen vikt. Det borde inte vara för mycket begärt.

Tack och lov håller en växande grupp företag med. De senaste åren har ikoniska varumärken som Burger King, Starbucks och Subway skrivit på en tydlig och enkel lista på vetenskapligt grundade krav, som har utvecklats av världens främsta djurskyddsorganisationer, däribland oss.

Åtagandet kommer att göra stor skillnad för miljarder kycklingar.

Faktiskt, på exakt samma dag som nyheten om McDonald’s kom gick en annan global livsmedelsjätte, företaget Kraft Heinz, med bland de förutseende företagen som gått med på våra krav. Arbetet går snabbt framåt och de flesta företag vill inte halka efter.

Jag ser fram emot dagen då McDonald’s går med i den gruppen och det är säkert bara en fråga om tid. Det vi ser nu är en bra början, men de måste anstränga sig mer.”

Läs mer om vårt arbete för djur i livsmedelsindustrin >>

"Sanningen är att vi redan vet vad en kyckling behöver för att ha ett anständigt liv."

Berätta för världen: