Pressmeddelande:Världens branschorganisationer inom turism blundar för djurplågeri

Pressmeddelande: Världens branschorganisationer inom turism blundar för djurplågeri

Ett stort antal av världens resebranschorganisationer saknar skydd för vilda djur. Det visar en ny granskning av djurskyddsorganisationen World Animal Protection i samarbete med universitetet i Surrey, England.

Granskningen, som presenterades på World Travel Market i London i dag, avslöjade att:

• Endast 21 av 62 granskade organisationer inkluderar hållbar turism på sin hemsida.
  • Av dessa 21 resebranschorganisationer hade endast sex inkluderat information om djurvälfärd.
  • Av dessa sex hade endast tre riktlinjer om djurvälfärd som del av sitt hållbarhetsarbete: ABTA (Storbritanniens största branschorganisation), ANVR (Nederländernas sammanslutning för researrangörer) och GSTC (Global Sustainable Tourism Council).
  • Endast en sammanslutning (ANVR) granskar sina medlemmar för att se om de följer riktlinjerna.
  • Mest alarmerande är att 16 organisationer, både i tryckt material och på sin hemsida, visade reklambilder på vilda djur som i många fall utnyttjas på grymma sätt för att förmås att underhålla turister.

ABTA, ANVR och GSTC har riktlinjer för djurvälfärd men granskningen visar att främst för ABTA finns utrymme för förbättringar. Riktlinjerna är vaga, inkonsekventa och utformade för att informera medlemmarna, utan sanktioner.

"Den svenska branschorganisationen SRF, Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, blev tillfrågade men lämnade tyvärr inga svar. Vi hittar inte heller någon information om att de inkluderar djurvälfärd i sin hållbarhetspolicy på deras hemsida. Vi hoppas att de gör detta i framtiden", säger Julia Engqvist, som är kampanjansvarig på World Animal Protection Sverige.

Över 550 000 vilda djur i fångenskap runt om i världen, som elefanter, sengångare och tigrar, tvingas genomlida extremt lidande för att underhålla turister[i]. För de flesta vilda djur innebär det att de rövats från det vilda som små, “tränas” med slag och annan misshandel, lever under otillräckliga förhållanden, blir fastkedjade och isolerade.

Det finns också stora hälso- och säkerhetsrisker när turister deltar i attraktioner med vilda djur -  bara i Thailand har 17 människor dött och 21 skadats allvarligt på anläggningar med elefanter i fångenskap mellan 2010 och 2016.

Nick Stewart, som är ansvarig för World Animal Protections arbete för djurvänlig turism, säger:

“Detta är ett systematiskt problem som måste åtgärdas för att vilda djur inte ska utnyttjas som turistunderhållning. Branschorganisationerna måste agera för att skydda vilda djur. Granskningen visar att organisationerna måste göra en översyn av sina riktlinjer. De måste lyssna till sina medlemmar och ta möjligheten att få hela resebranschen att förbinda sig till att skydda vilda djur.”

World Animal Protection uppmanar branschorganisationerna att:

• Ta fram tydliga riktlinjer för djurvälfärd åt sina medlemmar och kontrollera att de efterlevs
  • Förtydliga att elefantridning och all annan direktkontakt mellan vilda djur och turister är oacceptabel.

Hittills har över 200 researrangörer utlovat att inte sälja eller marknadsföra skadliga attraktioner med vilda djur.

Här finns rapporten (på engelska)