Växande kritik mot tigerattraktioner

2015-03-05:

 

En film som berättar sanningen om tigerattraktioner och en Facebooksida där turister kan berätta om sin upplevelse om vilda djur på resan. Det är nästa steg i World Animal Protections globala kampanj för vilda djur som används som underhållning.

World Animal Protection fortsätter sin prisbelönta kampanj för vilda djur som utnyttjas som turistunderhållning. Tidigare har det varit fokus på elefantridning och nu ska lidandet för tigrar belysas. Kampanjen har redan fått en skjuts genom att delstaten New York nyligen har förbjudit så kallade tigerselfies, och polisen har gjort en räd mot det kända Tiger Temple i Thailand.

Andra mindre positiva nyheter har varit att världsstjärnan Beyoncé har poserat med tigerunge och att det har visat sig vara populärt att ha tigerselfies även på svenska dejtingsajter. Det krävs att både resenärer och resebranschen tar sitt ansvar för de vilda djuren, som ofta tas från det vilda och blir en del av den globala handeln med vilda djur. Förutom individens lidande riskerar detta att leda till att många arter utrotas.

Researrangörer väljer bort shower med djurplågeri

I en global undersökning som genomfördes nyligen svarade runt 85 % att de förväntar sig av sina researrangörer att undvika shower där djuren far illa. Redan har researrangörer över hela världen anammat detta, till exempel Apollo.

"Ofta är det människor som älskar djur som bokar in sig på elefantridning och tigerparker", säger Elisabeth Tjärnström på World Animal Protection Sverige. "De vet inte att tigrarna när de inte visas för turister är instängda i små burar, drogade och med tänder och klor borttagna. Vi är övertygade om att med ökad kunskap kommer efterfrågan på dessa attraktioner att försvinna." 

World Animal Protection Sverige har även gjort en Facebooksida där resenärer kan dela sina upplevelser av vilda djur, kallad ”Min djurvänliga resa”

Elisabeth Tjärnström fortsätter: "Vi får väldigt många samtal från människor som haft både positiva och negativa upplevelser av vilda djur under sin resa. Det finns ett stort behov av att dela med sig av det positiva och försöka göra något åt det dåliga. Även resebranschen kan ha nytta av att se vad som är angeläget för djurvänliga turister – och de blir glädjande nog ständigt fler och fler!"