Pressmeddelande: Ökat intresse för djurskydd bland världens ledande livsmedelsföretag

23 januari 2017

I dag presenteras för femte året i rad en jämförelse av 99 olika globala livsmedelsföretags engagemang i välfärd för lantbruksdjur.

Marks & Spencer, Noble Foods, Waitrose, Cranswick (UK), Migros och Coop, båda från Schweiz, fick högsta betyg. I näst högsta klassen återfinns Greggs, Tesco, BRF, McDonald’s och Unilever.

Cranswick, schweiziska Coop, Marks & Spencer, Noble Foods, Migros och Waitrose är några av de stora globala livsmedelsföretag som fick högsta betyg i globala Business Benchmark on Farm Animal Welfare (BBFAW), som publiceras idag för femte året i rad. Rapporten är en årlig uppföljning av hur 99 av världens ledande livsmedelsföretag hanterar risker och möjligheter gällande välfärden för lantbruksdjur.

Rapporten, som är sammanställd i samarbete med djurskyddsorganisationerna Compassion in World Farming och World Animal Protection samt investeringsbolaget Coller Capital visar att företagen uppmärksammar djurvälfärd allt mer i leverantörsleden.

Några exempel:

  • 73% av företagen har nu publicerat policies för djurvälfärd (jämfört med endast 46% under 2012)
  • 65% av företagen har publicerat mål för sitt djurvälfärdsarbete (ökning från 26% under 2012).

Det är 13 företag som har tagit täten i BBFAW: s två översta steg. Dessa företag uppvisar starkt engagemang för välfärd för lantbruksdjur: Coop (Schweiz), Cranswick, Marks & Spencer, Migros, Noble Foods och Waitrose (nivå 1).  BRF, Cargill, Co-op (Storbritannien), Greggs, McDonald’s, Tesco och Unilever återfinns på nivå 2.

Rapporten belyser också den viktiga rollen för investerare för att få näringen att införa bättre praxis och processer i livsmedelsindustrin.

BBFAW:s ansvariga Nicky Amos säger: “Med 26 företag som flyttat upp åtminstone ett steg sedan 2015 finns en klar tendens till att livsmedelsindustrin äntligen börjat se välfärd för lantbruksdjur som en viktig affärsangelägenhet”.

“Trots dessa framsteg är 42 av 99 företag (inklusive Restaurant Brands International, Domino’s Pizza Group Plc och Starbucks Corporation) fortfarande på nivå 5 och 6. Det visar att mycket arbete kvarstår för att få djurvälfärd på agendan hos många globala matföretag.”

Steve McIvor, World Animal Protections globala chef, säger:

“Bättre livskvalitet för lantbruksdjur bygger på att industrin tar ställning och svarar på konsumenternas ökade efterfrågan. Det krävs storskaliga förändringar över hela världen. 2016 års upplaga av BBFAW visar att djurvälfärd fortfarande har låg prioritet för många företag och det är fortfarande lång väg att gå. Trots detta känns det bra att se en växande grupp progressiva företag som visar vägen och arbetar för förbättrad standard för lantbruksdjur."
 

Presskontakt World Animal Protection Sverige:
Lise-Lott Alsenius 
070-397 2133
lise-lottalsenius@worldanimalprotection.se
 

Läs fler pressmeddelanden

"Bättre livskvalitet för lantbruksdjur är beroende av att industrin tar ställning och svarar på konsumenternas ökade efterfrågan." - Steve McIvor, global chef för World Animal Protection
Kategorier: