Ökat intresse för djurskydd bland ledande livsmedelsföretag

24 januari 2017

Fler stora globala livsmedelsföretag skyddar lantbruksdjurens välfärd. Det visar den globala jämförelsen Business Benchmark on Farm Animal Welfare (BBFAW), som släpptes i veckan. Rapporten är ett samarbete mellan oss, Compassion in World Farming och investeringsbolaget Coller Capital.

Marks & Spencer, Noble Foods, Waitrose, Cranswick (UK), Migros och Coop, båda från Schweiz, fick högsta betyg. I näst högsta klassen återfinns Greggs, Tesco, BRF, McDonald’s och Unilever.

Åt rätt håll

Steve McIvor, global chef för World Animal Protection, säger:

“Bättre livskvalitet för lantbruksdjur är beroende av att industrin tar ställning och svarar på konsumenternas ökade efterfrågan. 2016 års BBFAW visar att djurvälfärd fortfarande har låg prioritet för många företag och det är lång väg kvar att gå. Trots det känns det bra att se en växande grupp progressiva företag, som visar vägen och arbetar för förbättrad standard för lantbruksdjur."

Några siffror som visar att företagen går åt rätt håll:

  • 73% av företagen har nu publicerat policyer för djurvälfärd (jämfört med endast 46% under 2012)
  • 65% av företagen har publicerat mål för sitt djurvälfärdsarbete (ökning från 26% under 2012).

Bra för djuren, bra för affärerna

Sedan rapporten publicerades för första gången 2012 har vi sett en grundläggande förändring i hur företagen hanterar och rapporterar djurens välfärd.

”Framstegen grundas i att företagen inte bara ska prata utan även göra något. Vad 2016 års BBFAW-rapport visar är att företagen börjar se lantbruksdjurens välfärd som en affärsmöjlighet och inte bara en risk som måste tas itu med. Vad som är bra för djuren uppfattas mer och mer som något som är bra för verksamheten”, säger Jonty Whittleton, ansvarig för Change for Chickens, vår kampanj för bättre välfärd för slaktkycklingar.

Han fortsätter:

”När konsumenter lär sig mer om grymheten bakom uppfödningssystem som hindrar djuren från att agera naturligt eller ens ha någon av ett anständigt liv, kräver de varor med djur som fötts upp skonsammare. Det förändrar vad vi finner på hyllorna i affären. Välfärd för lantbruksdjur på att bli en konkurrenskraftig fråga för företag.”

Förbättringar för kycklingar

Under de senaste månaderna har Pret a Manger, Starbucks, Panera Bread, Compass Group och Aramark alla tillkännagett förbättringar för slaktkycklingar.

BBFAW-rankningen ger konsumenter en inblick i vilka varumärken som stöder god djurvälfärd. Vissa är mindre öppna än andra. Ta till exempel ägaren till KFC, Pizza Hut och Taco Bell - Yum! Brands - som ser lantbruksdjurskyddet som en affärsfråga, men inte ger tillräckliga detaljer om exakt hur de uppfyller kraven för djurskydd.

”Den senaste rapporten visar tecken på framsteg. Kycklingar kan nu kanske äntligen få den uppmärksamhet de förtjänar”, säger Jonty Whittleton.

Vill du hjälpa slaktkycklingarna till ett bättre liv? Skriv under vår namninsamling >>

Rapporten kan läsas här (på engelska) >>

"Bättre livskvalitet för lantbruksdjur är beroende av att industrin tar ställning och svarar på konsumenternas ökade efterfrågan." - Steve McIvor, global chef för World Animal Protection