Hållbarhet för resebranschen tar hänsyn till vilda djur

17 maj 2016

Researrangörer kan bidra till välfärden för vilda djur och det borde vara en naturlig del av hållbar turism. Tack och lov börjar allt fler ta detta ansvar.

När regeringar misslyckas med att skydda djur hänger det ofta på konsumenter att göra djurvänliga val. Men det valet påverkas av den inramning, utflykter och biljetter som marknadsförs till dem. Om en upplevelse med vilda djur – till exempel rida på en elefant, ta selfies med en tiger eller promenera med lejon – erbjuds, kan det vara svårt att se problemet. Särskilt som de flesta människor är omedvetna om den grymhet som ligger bakom.

Det är här researrangörer kan göra skillnad.

Om de slutar erbjuda attraktioner med vilda djur till turister och istället sprider kunskap om djurplågeriet kan det bidra till att stoppa lidandet.

Turisterna håller med – 85 % av människor runt om i världen, från Kina till Nya Zeeland, har sagt att researrangörer ska undvika aktiviteter som orsakar lidande för vilda djur (TNS undersökning 2014).

Researrangörer tar initiativ

Vi ser bevis på att det här fungerar redan nu. Över 100 reseföretag har gjort stor skillnad genom att åta sig att inte längre sälja och främja attraktioner som erbjuder skadlig underhållning som elefantridning och elefantshower.

Vår kampanj växer och nu kommer företag och researrangörer till oss och frågar hur de kan hjälpa till att skydda vilda djur. En av dem är Rod Cuthbert, grundare och före detta VD för onlineresebyrån Viator som TripAdvisor köpte upp för några år sedan. Viator säljer resor till några av de grymmaste turistattraktionerna med vilda djur. När Rod hörde talas om vår kampanj för att få TripAdvisor att sluta dra nytta av grymhet mot vilda djur, vände han sig till oss:

“Att läsa vad unga elefanter går igenom för att förberedas för arbetet i de här attraktionerna är både hjärtskärande och pinsamt för en person som jag, som har sålt tusentals biljetter till sådana attraktioner”, säger Rod Cuthbert.

Är du en researrangör som vill veta mer om hur man blir djurvänlig? Hör av dig till oss på info@worldanimalprotection.se

Gör framsteg med TripAdvisor

Vi driver en kampanj för att få TripAdvisor och deras dotterbolag Viator att sluta tjäna pengar på attraktioner som är skadliga för vilda djur – hittills har 250 000 skrivit under. TripAdvisor har ännu inte handlat men de börjar lyssna.

Förra veckan på Phocuswright Europe, som är en konferens på Irland med olika resebyråer, bad vi VD:n för GetYourGuide, Viator och TripAdvisor att träffa oss och prata om deras marknadsföring och försäljning av skadliga attraktioner med vilda djur. De har gått med på det.

Håll utkik för uppdateringar. Och under tiden, hjälp till att få TripAdvisor att ta ställning för vilda djur. Skriv under och dela kampanjen nu >>

“Att läsa vad unga elefanter går igenom för att förberedas för arbetet i de här attraktionerna är både hjärtskärande och pinsamt för en person som jag, som har sålt tusentals biljetter till sådana attraktioner” - Rod Cuthbert, grundare av Viator