Pressmeddelande: Chockerande film avslöjar hur sengångare rövas från regnskogen av illegala skogshuggare

World Animal Protection släpper idag en video som visar hur en sengångare klänger sig fast i trädtoppen medan trädet huggs ner av illegala skogsarbetare nära Iquitos, en peruansk stad i norra Amazonas.

Filmen visar lokala illegala skogsavverkare, som vill tjäna extra pengar på att sälja sengångare, hugger ner ett 30 meter högt träd medan det skräckslagna djuret klamrar sig fast i stammen.

Det blir en rejäl smäll när trädet faller från denna höga höjd men mirakulöst nog överlever sengångaren. Djuret trycks ner i en påse och säljs sedan på en marknad i närheten för bara 13 amerikanska dollar. Sengångare som säljs på marknaden blir exotiska husdjur eller turistunderhållning, där turister betalar för att få en selfie med dem.

Julia Engqvist, kampanjansvarig på World Animal Protection Sverige säger:

Det är en chockerande film. Den visar hur ett djur brutalt rövas från det vilda, för att användas som fotorekvisita åt turister. Sengångare traumatiseras ofta redan när de fångas in, vilket inte är svårt att föreställa sig efter att ha sett filmen. De hålls sedan, liksom flera andra djurarter, i usla förhållanden och dör i förtid. Det är oacceptabelt att detta får ske, för att underblåsa jakten på selfies. Många turister älskar djur och är inte medvetna om vilka horribla förhållanden djuren som är med på deras bild får utstå.

Runt 80% av Perus timmerexport beräknas komma från illegal skogsavverkning. Många av dessa skogsavverkare vill gärna tjäna en extra slant på att tillfångata och sälja vilda djur som sengångare.

Tretåiga sengångare som lever bland träden rör sig långsamt och blir ett lätt byte för skogsarbetarna. De kan inte fly och knappast slåss mot människor. En sengångarhanne bor oftast i samma träd under hela sitt liv medan honorna flyttar på sig efter födseln och lämnar trädet åt sin unge.

World Animal Protection vill komma åt problemet genom att få regeringar att säkerställa att existerande lagar efterlevs och att turistföretag följer dessa lagar. Organisationen har också nyligen lanserat en kampanj för att informera turister om djurplågeriet bakom selfies  med vilda djur.

Här kan du se filmen om sengångaren som tas från det vilda >>

Läs rapporten om selfieindustrin runt Amazonas här och ladda ner bilder >>

Hela 61% av arterna som hittades i Amazonas turistindustri är eller riskerar att bli utrotningshotade.