Christian Houge vill befria trofédjuren från människans grepp

16 oktober 2019

Den norske konstnären Christian Houge är Sverigeaktuell med sin utställning Residence of Impermanence på Fotografiska i Stockholm. I torsdags höll han ett välbesökt Artist Talk i samarbete med World Animal Protection Sverige.

”Industrin kring konservering av djur går hand i hand med kolonialmakternas historia. Jag vill rikta blicken mot människan genom djuren,” säger han.

Genom att fotografera när han bränner uppstoppade djur, ofta inköpta med dyra pengar från olika platser i världen, vill han uppmärksamma rovdriften på djur och miljö. Han ser det som att han befriar djuren från människans grepp - ”i stället för att de kanske långsamt vittrar bort på någon vind.”

Intervjuaren Göran Segerholm föreslog att Christians tavlor kan bli en trojansk häst, som nästlar sig in i hemmet hos människor som gillar jakttroféer. Någon på plats hade en motsatt uppfattning:

”Om du åker runt och köper upp en massa jakttroféer, bidrar du inte till ökad efterfrågan?”

Christian Houge menade att samma fråga har ställts när flera länder har eldat upp elfenben till ett värde av hundratals miljoner kronor, för att visa att handeln är oacceptabel. Gjorde det brännandet fel?

En del har upprörts över hans konst, en del blir ledsna, många blir berörda och tycker att det är ”häftigt”. 

”Jag hoppas kunna skapa fortsatt dialog kring hur vi hanterar jorden. Detta är en dramatisk handling i en dramatisk tid för att provocera en dialog. Vi människor våldför oss på naturen och ser oss som skapelsens herrar. Fast det egentligen är så att vi givetvis är helt beroende av djuren för vår överlevnad,” säger Christian Houge.

Den norske konstnären Christian Houge diskuterar sin utställning Residence of Impermanence på Fotografiska i Stockholm. 

 

Kategorier: