Thailands ökända tigertempel planerar nyöppning under nytt namn

Pressmeddelande: Thailands ökända tigertempel planerar nyöppning under nytt namn

En granskning som den internationella djurskyddsorganisationen World Animal Protection har gjort visar att Thailands kontroversiella Tiger Temple Co. Ltd. planerar att öppna igen under ett nytt namn, Golden Tiger (Thailand) Co. Ltd.

Roger Pettersson, generalsekreterare på World Animal Protection Sverige, säger:

”Vi är extremt oroade över utvecklingen i och med de fruktansvärda omständigheter som ledde till stängningen av Tigertemplet. Vi uppmanar Thailands regering att inte ge tillstånd för Golden Tiger att öppna ännu en anläggning.”

Han fortsätter:

”Thailand är ett mycket populärt resmål för svenskarna, särskilt bland barnfamiljer. Många går till attraktioner där man kan fotografera sig med tigrar eller klappa tigerungar för att de älskar djur, helt omedvetna om lidandet som det innebär för djuren. Det är viktigt att myndigheterna agerar och stoppar samvetslösa ägare som Tiger Temple från att exploatera djuren på detta sätt.”

Tiger Temple Co. Ltd var tidigare en välkänd turistattraktion genom sin stora samling tigrar – under 2016 hade den åtminstone 147 stycken. Efter åratals anklagelser om illegal avel och smuggling av tigrar och deras kroppsdelar gjorde ansvarig myndighet en räd mot tigertemplet. I maj förra året hittades döda tigerungar i frysen tillsammans med tigerskinn, amuletter och tigertandsmycken.

Tillfälligt tillstånd utfärdat

The Golden Tiger (Thailand) Co. Ltd. i Kanchanaburi har fått ett tillfälligt tillstånd för denna nya anläggning. Men ett fullständigt djurparkstillstånd kommer inte att ges förrän de uppfyller 11 specifika villkor inom sex månader, till exempel att ge tigrarna tillräckligt stora inhägnader och veterinärvård, men det finns inga villkor gällande avel eller turistkontakter i den nya anläggningen. Dessutom pågår fortfarande utredningar och stämningar mot Tigertemplet.

Under 2016 överlämnade World Animal Protection en namninsamling som uppmanade Thailands ansvariga myndighet att granska alla landets tigeranläggningar och förbjuda all avel av tigrar i fångenskap i kommersiellt syfte. Namninsamlingen skrevs även under av tusentals svenskar.

Antal tigrar i underhållningen ökar

Förra året publicerade World Animal Protection en rapport som visade att antalet tigrar som utnyttjas i underhållning har ökat med 55 % på fem år i Thailand. De största djurvälfärdsproblemen på dessa anläggningar är:

• Tigerungar skiljs brutalt från sin mamma bara två-tre veckor efter att de har fötts
  • Tigerungar används som fotorekvisita med turister, de blir konstant uttittade och dåligt hanterade hundratals gånger varje dag. Det kan leda till stress och skador
  • Tigrar straffas när de visar oönskat men naturligt aggressivt beteende. En anställd berättade att ett sätt att straffa djuren är att svälta dem när de gör ”misstag”
  • De flesta tigrarna hålls i små betongburar eller inhägnader med galler och begränsas tillgång till friskt vatten. Häften av tigrarna hade mindre än 20 kvadratmeter yta per djur, jämfört med de 16-32 km som tigrar kan ströva en enda natt i det fria
  • 12% av tigrarna visade beteendestörningar, som att bita på sin svans eller gå runt i cirklar. Detta beteende brukar uppstå när djuren känner att de inte kan hantera en stressig miljö.

Många går till attraktioner där man kan fotografera sig med tigrar eller klappa tigerungar för att de älskar djur, helt omedvetna om lidandet som det innebär för djuren. - Roger Pettersson, Generalsekreterare World Animal Protection Sverige.