Turismens dag: Jämförelse mellan stora reseföretags djurvänlighet

27/09/2020

Hur djurvänliga är ledande globala reseföretag? Vi har tittat på bland annat Airbnb, Tripadvisor och Expedia. Rapporten avslöjar vilka företag som inte bryr sig om lidandet för vilda djur - och uppmärksammar de som månar om djurvälfärd.

Rapporten Tracking the travel industry avslöjar företagen som inte bryr sig om lidandet för vilda djur i shower som de säljer biljetter till - och uppmärksammar de företag som månar om djurvälfärd.

Elefantridning, tigerungar som används till selfies och andra liknande uppträdanden inbringar stora pengar för reseföretag. De drar in stora vinster från turister som är ovetande om det djurplågeri som sker bakom kulisserna. Men de vilda djur som utnyttjas i dessa förnedrande aktiviteter lever ett helt liv i misär och lidande.

Delfin i fångenskap

Turismen står stilla medan världen kämpar mot corona. Vi uppmanar resebranschen att ta tillfället i akt – att komma tillbaka etiskt och hållbart genom att skydda vilda djur. Internationella enkätundersökningar har också visat att det finns stor efterfrågan, eftersom 85 % av de intervjuade anser att reseföretag bör undvika aktiviteter som innebär lidande för vilda djur. 

Rapporten är gjord av Universitetet i Surrey på uppdrag av World Animal Protection och har självständigt analyserat de offentliga åtaganden som reseföretag har, där företagen rankas utan inbördes ordning. 

Företagen som granskats är Airbnb, Booking.com, The Travel Corporation, TripAdvisor, Viator, TUI.co.uk, DER Touristik, Expedia, Flight Centre, AttractionTickets.com, Trip.com, GetYourGuide, Klook, och Musement . Nedan är några av de viktigaste resultaten från undersökningen:

Tracking the Travel Industry report (2020) infographic

Airbnb rankas högst vad  gäller att stoppa skadliga föreställningar och tävlingar som involverar vilda djur. Företaget fick även höga poäng för stor räckvidd med sin policy som gäller alla leverantörer, produkter och varumärken. Airbnb samarbetade nära World Animal Protection med sin djurskyddspolicy, för att säkerställa att den utvecklades enligt högsta standard. Travel Corporation, Booking.com och Viator fick också höga poäng.

Stora företag som Expedia och Flight Center behöver göra stora förbättringar och rankas som dåliga och mycket dåliga. GetYourGuide, Klook och Musement misslyckas och är längst ner på rankningen och måste vidta omedelbara åtgärder för att öka sitt engagemang för djurens välfärd - om de inte vill stå ut som det oetiska valet för turister.

Audrey Mealia, global chef för World Animal Protections arbete med vilda djur säger:

”Människor börjar tänka om när det gäller resor och vad som är det nya normala när vi tvingas gå igenom pandemin. När det gäller turism vet vi att människor fortfarande vill se vilda djur – men inte på bekostnad av djurs lidande.

Globala företag som Airbnb går med oss i kampen mot djurplågeri. Just nu har resebranschen en unik chans att förbättra världen för gott och sätta stopp för grym underhållning med vilda djur. Turister blir alltmer oroliga över djurplågeri och vi kommer fortsätta att vara en röst för vilda djur och öka pressen på resebolag för att skapa verkliga och varaktiga förändringar”.

World Animal Protection uppmanar alla – från turister till researrangörer – att ta ansvar och sätta stopp för exploateringen av vilda djur för alltid. Mindre efterfrågan kommer innebära att färre djur lider.

Läs rapporten

 

Kycklingar - fantastiska och charmiga

Kycklingar

Varför ska vi bry oss om kycklingar? För att de är fantastiska och charmiga djur. Visste du att kycklingar kan räkna, känna igen människor och prata med...