Pressmeddelande: WSPA Sverige blir World Animal Protection Sverige

24 juni 2014

World Society for the Protection of Animals, WSPA, byter idag namn till World Animal Protection. Namnet ska underlätta organisationens arbete för bättre djurvälfärd över hela jorden.

"Vårt fokus är och kommer alltid att vara att göra världen bättre för djur. Över hela jorden utsätts miljontals djur för grymhet och lidande. Med vårt nya namn blir det tydligt vad vi arbetar med: Skyddar världens djur", säger generalsekreterare Roger Pettersson, som från och med idag kan titulera sig generalsekreterare för World Animal Protection Sverige.

Han fortsätter: "Vi ville ha ett namn som är exakt, talande och lätt att komma ihåg. World Society for the Protection of Animals var alldeles för långt och förkortningen WSPA var svår att komma ihåg - och lätt att blanda ihop med andra organisationer. Våra undersökningar visade att World Animal Protection skulle fungera bättre globalt."

Framgångsrikt arbete i Sverige

WSPA har en 50-årig historia med att hjälpa katastrofdrabbade djur. Den nuvarande organisationen är dock bara drygt 30 år gammal, genom en sammanslagning av två av världens då ledande internationella djurskyddsorganisationer. Organisationen har starkt fokus på samarbete och dialog och många välkända samarbetspartners som FN, EU, organisationer, företag, regeringar och myndigheter. Kontor finns i alla världsdelar och verksamhet i över 50 länder.

Roger Pettersson gläds åt de stora framgångar som kontoret i Sverige har nått under de snart fyra år som det har funnits:

"Vi startade kontor i Sverige för att det fanns många djurvänner som efterfrågade det. Gensvaret och stödet har varit enormt.  Global djurvälfärd är viktig inte bara för djuren och det får vi bevisat varje dag".

Kategorier: