Turkish Airlines underlättar illegal handel med vilda djur

Pressmeddelande: Turkish Airlines underlättar illegal handel med vilda djur

Miljontals vilda djur, bland annat​ papegojor, tas från​ sina naturliga​ miljöer eller föds​ upp i fångenskap för​ att bli husdjur.​ Detta är en växande​ mångmiljardindustri​ med förödande​ konsekvenser för​ populationer av​ vilda djur runt om i​ världen.

En undersökning gjord av den internationella djurskyddsorganisationen World Animal Protection avslöjar att Turkish Airlines och Turkish Cargo möjliggör handel med vilda djur, trots utfästelser om att bekämpa den. Flygbolaget används för att illegalt transportera vildfångade grå jako från Kongo, Nigeria och Mali till länder i Mellanöstern samt västra och södra Asien.

Men oavsett om de handlas legalt eller illegalt är det djurplågeri att hålla vilda djur som husdjur. Resan som de genomlider är fruktansvärd: Sköldpaddor, ormar och papegojor fångas i det vilda och säljs. De packas in i trånga lådor där de knappt kan röra sig och kämpar för att kunna andas. Många kvävs, svälter ihjäl eller får någon sjukdom.

Om de överlever och hamnar i privata hem finns det inga realistiska möjligheter att efterlikna utrymmet och friheten de skulle ha i det vilda. Många hålls i utrymmen som är en bråkdel av deras naturliga miljö och de får inte rätt föda, även om deras ägare gör sitt bästa för att tillgodose deras behov.

Granskningen avslöjar att:

• Över hälften av papegojorna som fångas i Mexiko dör innan de når en köpare.
  • En stor del av samtliga vilda djur dör under transport.
  • Många ormar, ödlor och sköldpaddor dör under sitt första år i sitt nya "hem". I naturen är deras livslängd 8–120 år och man tror att dödsfallen främst beror på stressen av att vara i fångenskap.

Cassandra Koenen, som är globalt ansvarig för World Animal Protections arbete mot exotiska husdjur säger:

Att fånga in vilda djur och sälja dem som husdjur sker i en industriell omfattning med ödesdigra följder. Ännu värre är att den illegala handeln ofta underlättas av mutor och otillräcklig efterlevnad av lagen. Djuren lider under varje steg på resan: Från infångandet till hantering, transport, avel, försäljning och ett helt liv i fångenskap i någons hem.”

Hon fortsätter:

Chockerande nog transporterades grå jako så sent som 18 augusti 2018 med Turkish Airlines mellan Kinshasa och Kuwait via Istanbul, och över 60 av dem hittades döda vid ankomsten. Turkish Airlines flyger till 120 länder, mer än något annat flygbolag.

1022516

Julia Engqvist, som är kampanjansvarig på World Animal Protection Sverige säger:

De flesta människor köper exotiska husdjur för att de älskar djur – men vilda djur i internationell handel lider fruktansvärt. World Animal Protection uppmanar människor att inte köpa, äga eller avla på vilda djur. Vi har startat en kampanj för att få Turkish Airlines att omedelbart upphöra med alla fågeltransporter tills vi är säkra på att grå jako och andra utrotningshotade fåglar inte fraktas på deras plan.

Kontakta oss gärna för bilder och filmer, som exempelvis visar den brutala jakten på grå jako. En fågel som skadas avsiktligt används som lockbete för att locka fram andra. När fåglarna landat tas de med våld av tjuvjägare och deras fjädrar skärs av för att förhindra flykt och göra dem redo för internationell handel.