TripAdvisor tjänar pengar på attraktioner med djurplågeri

Pressmeddelande: TripAdvisor tjänar pengar på attraktioner med djurplågeri

Minst 550 000 vilda djur lider i turistattraktioner runt om i världen. Många av dem marknadsförs och säljs via TripAdvisor, som gör vinst både på försäljning och marknadsföring av dessa attraktioner.

TripAdvisor är med sina cirka 300 miljoner besökare varje månad världens största resesida. Genom den kan man köpa biljetter för att rida på elefanter, leka med havssköldpaddor, se delfiner uppträda och ta tigerselfies. Turisterna är vanligtvis omedvetna om den misshandel och det lidande som djuren får utstå på dessa attraktioner.

Trots World Animal Protections många försök till samarbete har TripAdvisor inte agerat, trots att de tidigare meddelat att de skulle “hjälpa resenärer att få en bättre förståelse för djurens välfärd och artbevarande”.

Djuren på många populära attraktioner tas ofta från sina mödrar när de är väldigt unga; de misshandlas, får utstå ständig fysisk och psykisk misshandel under träningsperioden för att bli tillräckligt fogliga, så att de tillåter ridning, utför trick eller poserar för selfies tillsammans med turisterna. De flesta hålls fastkedjade eller i karga små burar under hela sitt liv, långt ifrån friheten i deras naturliga miljö.

TripAdvisor har stort inflytande

TripAdvisor uppger att topplistorna på deras webbsida inte representerar någon form av stöd från resesidan själv. De är istället en plattform för resenärerna, där de kan dela både positiva och negativa åsikter. Trots det, och i motsats till sin påstådda ”opartiskhet”, graderar och belönar TripAdvisor attraktioner med djurplågeri genom sitt Popularitetsindex och Certificate of Excellence-program. De marknadsför attraktionernas webbsidor och förstärker deras popularitet hos potentiella resenärer.

World Animal Protection vill se följande förändringar hos TripAdvisor:

• Stoppa försäljningen av biljetter till grymma djurattraktioner, som de som säljs via dotterbolaget Viator
  • Låt inga attraktioner med djurplågeri få Certificate of Excellence
  • Låt inga grymma attraktioner listas i popularitetsindexet
  • Inför ”WildLifeLeaders”,  baserat på det existerande GreenLeaderprogrammet, som hjälper användarna göra medvetna val och uppmuntrar företag att införa bättre djurvälfärd.

Bör hjälpa turister göra medvetna val

Julie Middelkoop från World Animal Protection är globalt ansvarig för kampanjen för vilda djur i underhållning. Hon säger:

“TripAdvisor har stort inflytande och spelar en avgörande roll för att få ett slut på den grymma misshandeln av vilda djur inom turismen. Det är inget fel att vilja se vilda djur, men TripAdvisor måste hjälpa till med att utbilda turisterna om vilka attraktioner som är djurvänliga – att ge dem möjligheten att göra ett medvetet val.

“Åtta av tio turister lämnar positiva omdömen för grymma djurattraktioner på TripAdvisor, för att de inte ser djurplågeriet bakom. Det är dags att TripAdvisor börjar informera turisterna om vilka attraktioner som är djurvänliga, på ett liknande sätt som de nu gör reklam för miljövänlig turistverksamhet.”

World Animal Protection ber allmänheten att skriva under namninsamlingen för att ställa krav på TripAdvisor att de börjar agera ansvarsfullt och slutar göra reklam för djurplågeri.