Tre kinesiska resebyråer blir elefantvänliga

Pressmeddelande: Tre kinesiska resebyråer blir elefantvänliga

Nu har även Kinas resemarknad börjat bli elefantvänlig. De tre kinesiska researrangörerna Caissa, FX Trip och Zanando har tagit steget att fasa ut elefantridning och shower med elefanter ur sina program.

Caissa är en av Kinas absolut största researrangörer. Vice VD Ge Mu säger: "Djurskydd är del av vårt CSR-arbete. Utfästelsen att stoppa skadlig turistunderhållning med elefanter är första steget för oss, och vi uppmanar fler företag och individer att engagera sig i djurskydd."

Han uppger att omkring 100 000 av företagets resenärer deltar i elefantattraktioner. Det motsvarar runt 40 procent av dess intäkter för turism i Sydostasien. Redan i november tas elefantridning bort i Indien, Sri Lanka och Nepal.

Att rida på elefanter är en av de populäraste turistaktiviteterna för kinesiska turister som semestrar i andra asiatiska länder. World Animal Protection har undersökt förhållandena för 2 923 elefanter på turistanläggningar i Thailand, Sri Lanka, Nepal, Indien, Laos och Kambodja och upptäckte att 77% av dem var behandlade på fruktansvärda sätt.

World Animal Protection Kinas generalsekreterare Zhonghua Zhao säger: "Det här är ett stort steg framåt för vår kampanj WildlifeNotEntertainers, med syftet att skydda vilda djur från att skadas som turistunderhållning. Vi har fått den största resesajten TripAdvisor att sluta marknadsföra attraktioner med vilda djur som innebär djurplågeri och medvetenheten ökar över hela världen. Vi kommer också att samarbeta med turistattraktioner med låg djurvälfärd för att omvandla dem till anläggningar som tar bättre han dom elefanterna."

Globalt har nu 173 researrangörer förbundit sig att avstå från att erbjuda skadlig underhållning med elefanter, som shower och ridning.

"Det är en stor framgång för vårt arbete med vilda djur inom turism att även Kinas reseindustri engagerar sig. Det visar att skydd av vilda djur har blivit en allt viktigare del av turismen. Vi gläds också åt den svenska resebranschen, som ligger steget före, redan har tagit stora steg mot djurvänligare turism. De tre största charterarrangörerna blev elefantvänliga redan 2015 och därefter har många följt efter. Vi kommer inte att ge oss förrän samtliga har blivit elefantvänliga," säger World Animal Protection Sveriges generalsekreterare Roger Pettersson.

World Animal Protections undersökningar visar att antalet elefanter på attraktioner i Thailand har ökat med 30 % under de senaste sex åren.Elefantridning ligger etta som grymmaste turistunderhållning med vilda djur enligt World Animal Protections tio i topplista.