Pressmeddelande: Mobilspel hjälper till att skydda havens djur

05 juni 2018

Djurskyddsorganisationen World Animal Protection och spelutvecklaren Supersolid samarbetar inför Havets dag 8 juni för att skydda havslevande djur.

Samarbetet ska öka kunskaperna om det globala problemet med spöknät (tappad eller kvarlämnad fiskeutrustning), som motsvarar 10 procent av allt skräp i havet och är ett allvarligt hot mot havets djur.

Spelet lanseras idag tisdag 5 juni och tar med miljoner spelare ut på en spännande resa för att utforska vad spöknät är, varför det är ett problem, hur det påverkar djur och – viktigast av allt – visa vad vi som individer kan göra åt det.

Spelaren välkomnas in i spelet av World Animal Protections kampanjansvariga Chris Dixon, som leder den till olika uppgifter (quests). Det kan vara att rensa spöknät på stränder, återvinna nät och skapa virtuella skateboards. I varje steg belönas spelaren för sina ansträngningar med exempelvis troféer, virtuella t-shirts och konstverk i begränsad upplaga, inspirerade av chilenska företaget Bureo.

En kortfilm som anserar spelet har tagits fram tillsammans med internationella havsexperter, som världens största dykutbildningsorganisation PADI® , Philippe och Ashlan Cousteau, dokumentärfilmaren Jack Harries, Tanya Streeter, som är världsmästare i Freediver, kinesiska proffssurfaren Monica Guo, och Plastix – nominerad för danska designpriset i kategorin Clean Solutions för sitt arbete med att återvinna nät till råplast.

- Fiskeutrustning är gjord för att fånga och döda och när den lämnas kvar I havet är den det mest skadliga skräpet för djur. Dessa flytande dödsfällor skadar och dödar  fler havslevande djur än alla andra former av marint skräp sammanlagt, säger Julia Engqvist, kampanjansvarig på World Animal Protection Sverige och fortsätter:

-  Spelet ger vår kampanj #SeaChange en ny plattform. Genom att spela och få en fängslande upplevelse hoppas vi att fler förstår problemet med spöknät och att vi alla kan göra skillnad.

Ed Chin, VD på Supersolid, säger:

“Vår avsikt med alla våra samarbeten inom Home Street är att skapa djupt och engagerande innehåll åt våra spelare, integrera spännande och inspirerande verkliga händelser och berättelser in I våra spel. Spöknät är en allvarlig global angelägenhet och det blir allt viktigare att hantera det. Genom att skapa medvetenhet om den enorma omfattningen av plastskräp i våra hav och vårt samarbete med World Animal Protection kan vi erbjuda forskningsbaserade sammanhang till problemen och lösningarna gällande spöknät och presentera detta till spelarna på ett roligt, informativt och engagerande sätt.”

Spelet finns att ladda ner gratis på Google Play Store och Apple App Store.

Pressbilder finns här

Spelet stöttas av the Global Ghost Gear Initiative (GGGI); Bureo, Plastix Global och PADI – som har bidragit med expertis inom fiskenätsinsamling, återvinning och produktutveckling för att säkerställa att spelet visar vad som faktiskt händer I verkligheten.

Om Global Ghost Gear Initiative (GGGI)

GGGI syftar till att skydda marina ekosystem, havets djur och säkerställa människors livsmedelsförsörjning. Projektet lanserades I september 2015 och är första initiativet någonsin som tar ett global grepp om problemen med spöknät I stor skala. Deltagarna kommer från skilda områden, som näringsliv, regeringar, universitet och organisationer.:

Om Supersolid

Supersolid är ledande inom mobilspel och har huvudkontor i London. Deras spel har hittills laddats mer över 60 miljoner gånger och har fått flera utmärkelser. Home Street är deras senaste och mest ambitiösa spel. Mediekontakt på Supersolid är Jane Welsh M: +44 7796 170946 E: jane.welsh@supersolid.com

Kategorier: