Nestlé slutar med burägg

14 november 2017

Vi har samarbetat med Nestlé sedan 2014 för bättre djurvälfärd i deras produktion. Nu fasar företaget ut burägg globalt och från 2025 är det helt slut med burägg i Nestlés produkter.

Nestlé är världens största livsmedelsföretag. Det gör därför stor skillnad för miljoner hönor när företaget nu väljer att fasa ut användningen av burägg i alla sina produkter jorden runt. 

I slutet av 2015 berättade Nestlé att de slutar med burägg i USA 2020 och nu följer Nestlé i resten av världen efter. Under 2020 ska det vara slut med burägg i Nestlé-produkter i Europa, och senast 2025 globalt.

Varje höna har bara lika mycket utrymme som en iPad

Miljoner hönor över hela världen lever i små burar där de inte har mer plats än ytan på en iPad. De kan inte sträcka ut vingarna eller röra sig fritt.

Sedan vi startade vårt samarbete med Nestlé 2014, har vi fokuserat på värphöns. Vi har informerat om att burproduktion inte ger hönorna tillräckligt goda förhållanden – inte ens om de får större burar med strö och sittpinnar.

För närvarande är över 40 procent av äggen i Nestlés europeiska produkter från frigående hönor och under kommande år ska talet hamna på 100.

Helt rätt beslut

”Vi är glada över att ha hjälpt Nestlé med att utveckla företagets standard för djurvälfärd och vi ser fram emot att följa deras framsteg allt eftersom de fasar ut burarna i deras leverantörsled.” Det säger Martin Cooke, som leder vårt företagssamarbete. Han fortsätter:

”Det är helt rätt beslut av Nestlé att bli 100 % burfria – inte bara för företaget utan även för hönorna och kunderna. Vi hoppas att andra livsmedelsföretag runt om i världen kommer att följa Nestlés exempel.”

Läs mer om vårt arbete för djur i livsmedelsindustrin >>