Be snabbmatskedjorna hålla burkyckling borta från menyn

29 september 2016

60 miljarder kycklingar föds upp för att ätas varje år. Många av dem hålls i rad på rad av överfulla stålburar. Det är plågsamt och stressande för dem. Vi har lanserat Change for chickens – vår kampanj för att få slut på det dolda lidandet för kycklingar i industriell uppfödning.

Vi vill att människor ska bli medvetna om lidandet för kycklingar i fabriksuppfödning. Våra supportrar kan använda sina starka röster för att få KFC, Burger King, Pizza Hut, Domino’s, Starbucks, Nando’s och Subway att förbinda sig till att burkycklingar inte förekommer hos deras leverantörer. Vi har en namninsamling som du kan skriva på >>

Född till liv i lidande 

Burar hindrar kycklingars rörelsefrihet. De kan knappt röra sig under sina korta, eländiga liv. När det är som mest trångt kan två kycklingar tvingas dela på ett utrymme motsvarande ett A4-papper. 

Detta tillsammans med bristen på dagsljus och snabb tillväxt orsakar stress, förlamning och sjukdomar. En del kycklingar blir till och med för sjuka för att kunna stå upp och dör av hjärtfel.

”Det här är det största djurskyddsproblemet vi står inför. Antalet kycklingar som berörs är  överväldigande; de utmaningar och lidande de står inför ar enormt, säger Jonty Whittleton, ansvarig för kampanjen.

Vi vill uppnå #Changeforchicken genom att avslöja lidandet för kycklingar och arbeta för uppfödningar som skapar bättre välfärd.

Konsumenter i hela världen har redan lyckats övertyga äggindustrin om att skydda äggläggande hönor. Vi vet att samma sak kan göras även för slaktkycklingar.

Vi uppmanar KFC, Burger King, Pizza Hut, Domino´s, Nando´s och Subway att förbinda sig att inte använda kött som kommer från kycklingar i bur.

Agera nu

Dessa snabbmatsrestauranger kan göra stor skillnad för att förbättra livet för miljarder kycklingar. Och genom att skriva på vår namninsamling och dela budskapet ökar du trycket på förändring.

Skriv på namninsamlingen till KFC, Burger King, Pizza Hut, Domino’s, Starbucks, Nando’s och Subway nu >>

”Det här är det största djurskyddsproblemet vi står inför. Antalet kycklingar som berörs är överväldigande; de utmaningar och lidande de står inför ar enormt" – Jonty Whittleton, ansvarig för kampanjen.