Vi har hjälpt Booking.com att bli en djurvänlig plattform

Inlagd den 18/11/2021 by Animal Protector
i bloggämnet Vilda djur

World Animal Protections samarbete med nätjätten Booking.com har lett till stora förbättringar för djuren. Den stora bokningstjänsten har tagit avstånd från allt fler aktiviteter med vilda djur i fångenskap.

World Animal Protection startade 2018 ett samarbete med resenätjätten Booking.com. Syftet var att utveckla riktlinjer för en mer ansvarsfull turism och att avveckla grymma aktiviteter med vilda djur.

Booking.com har nu en mycket ambitiös policy när det gäller djurvälfärd, som omfattar både boende och upplevelser. Bestämmelserna förbjuder utflykter och attraktioner som på något sätt innebär att vilda djur hålls i fångenskap.

Det handlar om många olika typer av djurutnyttjande som i dag tyvärr är vanliga i turistindustrin, som att rida på elefanter, ta selfies med tigrar, vandra med lejon, att simma med eller titta på föreställningar med delfiner och cirkusuppträdanden med vilda djur.

Booking.com tar avstånd från:

  • Närkontakt eller föreställningar med marina däggdjur, elefanter, björnar, stora kattdjur, reptiler, rovfåglar, orangutanger och andra primater och sengångare.
  • Slagsmål mellan djur.
  • Tävlingar med djur. 
  • Troféjakt, inhägnad jakt och sportfiske.
  • Ridturer med vilda djur, som elefanter eller strutsar.
  • Akvarier med valar och delfiner i fångenskap.
  • Anläggningar som föder upp vilda djur för att sälja deras kroppsdelar.
  • Platser där besökare kan köpa produkter från vilda djur.  

Pågående förbättringar

Marianne Gybels, ansvarig för global hållbarhet på Booking.com, säger:

”Det handlar inte bara om att skydda djur är en etisk skyldighet, det är också viktigt för våra gäster. Tillsammans med World Animal Protection har vi åtagit oss att kontinuerligt se till att våra djurskyddsriktlinjer förblir några av de mest robusta och omfattande i branschen."

Övergången till djurvänlig turism är inte bara bättre för både djur och människor, den är en viktig del av den globala turistindustrins hänsynsfulla och hållbara framtid. Vi är glada över att Booking.com tar ansvar för vilda djur som påverkas av turismen. Vi ställer oss bakom deras ambitiösa riktlinjer och hoppas att fler reseföretag följer deras exempel.

Djurvänliga reseföretag

För att kunna stoppa lidandet för djur i turistindustrin tar World Animal Protection kontakt med företag i den globala resebranschen.

Vi uppmanar reseföretag att inte erbjuda sina kunder aktiviteter som innebär att vilda djur inte får utlopp för sina naturliga beteenden. Vi vill att fler reseföretag tar avstånd från vilda djur i fångenskap och i stället erbjuder turister att uppleva de vilda djuren i deras naturliga miljö i frihet.

I Sverige finns flera reseföretag med på vår djurvänliga lista, eftersom de har tagit ställning mot all form av underhållning med vilda djur i fångenskap. 
Vi räknar med att listan kommer att bli längre framöver. Här kan du läsa mer om hur du reser djurvänlig.